‘Nul-meting’ ladingdiefstal
Vorig jaar werd in Nederland 586 keer aangifte gedaan van diefstal van lading. In 113 gevallen werd aangifte gedaan van diefstal van lading inclusief het voertuig waarmee het getransporteerd werd. Daarnaast werden er nog 286 vrachtauto’s, aanhangers en opleggers gestolen zonder lading.
Dat blijkt uit cijfers van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD).
Het is voor het eerst dat alle beschikbare cijfers van politie en verzekeraars verzameld zijn en bovendien eenduidige definities zijn gehanteerd. Deze cijfers zijn daarom niet te vergelijken met eerdere jaren. ‘Je kunt het zien als de nulmeting’, zegt Guus Wesselink, directeur van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit.
Uit de cijfers blijkt dat verreweg de meeste ladingdiefstallen plaatsvonden in zuidoost-Nederland. Vooral Venlo, Eindhoven en Heerlen zijn hot spots voor het zeilen snijden. Voertuigen met of zonder lading werden vooral gestolen in Rotterdam, Eindhoven en Amsterdam.
In december 2009 sloten 13 partijen het Convenant Aanpak Criminaliteit Transportsector. Doel van het convenant is, transportcriminaliteit beter in kaart te brengen en maatregelen te nemen om die terug te dringen. Een van de eerste maatregelen was eenheid brengen in het verzamelen, monitoren en analyseren van cijfers en het publiceren van gegevens. De door het KLPD verzamelde gegevens zijn belangrijk voor het maken van analyses over deze vorm van criminaliteit. De analyses ondersteunen de politie en het Openbaar Ministerie (OM) bij de opsporing en vervolging. De politie beschikt naast de capaciteit in de regio's ook over een gespecialiseerd rechercheteam dat bovenregionaal werkt. Sinds 1 januari 2011 is een Snel Interventie Team inzetbaar om met gerichte acties de transportcriminaliteit aan te pakken. Bij het OM is een gespecialiseerde Officier van Justitie ingezet, die zorgt voor de landelijke coördinatie. Een aantal verzorgingsplaatsen langs de route van Rotterdam naar Venlo is uitgerust met beveiligingssystemen (de “secure lane”).
Wesselink verwacht dat al deze maatregelen effect zullen hebben op de omvang van het probleem van ladingdiefstal. Maar of dat in de cijfers is terug te lezen, zal pas volgend jaar blijken als de cijfers over 2011 naast die van 2010 kunnen worden gelegd.
Voor het eerst zijn ladingsdiefstalcijfers van politie en verzekeraars verzameld en zijn er ook eenduidige definities gehanteerd. Deze cijfers over 2010 gelden dan ook als een nieuwe nulmeting.
Reactie plaatsen •