NS wil nauwer samenwerken met ProRail
NS-directeur Bert Meerstadt wil een "onderzoek naar het herzien van de rigoreuze knip tussen NS en ProRail". Dit schrijft hij in een brief aan de commissies die de programma's voor de komende Tweede Kamerverkiezingen opstellen.
De splitsing heeft 'nog steeds negatieve gevolgen voor de reiziger; dit moet zeker worden hersteld'. Hoe dit moet, daar laat Meerstadt zich niet over uit in zijn brief. Dat moet het onderzoek uitwijzen.
Verder is Meerstadt bezorgd over de punctualiteit, als meerdere vervoerders op hetzelfde traject rijden. 'De reiziger is slechter af bij het apart aanbesteden van stoptreinen op trajecten waar ook intercity's reizen'. Dit kan namelijk leiden tot langere opstarttijden bij storingen, vaker overstappen en tariefverschillen.
Niet van deze tijd
De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, waarin de andere personenvervoerders op het spoor zijn verenigd, is zeer verbolgen over de brief. Voorzitter Anne Hettinga: 'Het is niet meer van deze tijd dat één vervoerder het beheer heeft over de infrastructuur.'
Bovendien schoffeert NS de Tweede Kamer, meent Hettinga. 'In opdracht van de Kamer kijkt een onafhankelijke commissie naar concurrentie op het spoor, waaronder stoptreinen op trajecten waar intercity's rijden. Hun rapport komt eind juni uit. We hebben als vervoerders afgesproken, daar niet op vooruit te lopen. Dat NS dat nu toch doet, is erg kwalijk.'
Europese richtlijnen
Europese richtlijnen schrijven voor dat vervoer en beheer van infrastructuur administratief gescheiden moeten zijn. Beide taken mogen bij één bedrijf berusten. Een juridische scheiding, zoals Nederland kent, is geen Europees vereiste.
Auteur: Jan van den Berg
In het Operationeel Controle Centrum Rail werken ProRail en de spoorvervoerders samen om incidenten en calamiteiten te bestrijden.
Reactie plaatsen •