NS maakt stiltezones in trein beter herkenbaar
Wie ergert zich er niet aan? Eindeloos gebel en sms-getik van medepassagiers in de trein. Hoewel de intercity’s van NS sinds 2003 al zijn voorzien van stiltezones, zijn ze ofwel niet opgemerkt door passagiers of er wordt geen rekening mee gehouden. Om er een schepje bovenop te doen maakt NS deze stilteplaatsen nu beter herkenbaar vanaf perron en in de trein.
Onderzoek, onder meer door Trendbox in opdracht van NS, laat zien dat stiltezones goed aansluiten bij de wens van treinreizigers. Maar ook dat de herkenbaarheid van de stiltezones verbetering behoeft. Daarom worden de aanduidingen van de stiltezones aan de buiten- en binnenzijde van de trein opvallender. Inmiddels zijn de eerste intercity’s voorzien van de nieuwe aanduidingen. In december zal een groot deel van de intercity’s zijn voorzien van beter herkenbare stiltezones. In de intercity’s bevindt zich gemiddeld 30 procent van de zitplaatsen in stiltezones. Uit het onderzoek van Trendbox blijkt dat een stiltezone voor de overgrote meerderheid van de reizigers voorziet in hun behoefte om in alle rust te werken (89 procent), te lezen (93 procent), lekker te ontspannen (92 procent) en van het uitzicht te genieten (86 procent). Ook blijkt dat onder treinreizigers de behoefte toeneemt om in stilte te reizen.
De nieuwe aanduiding van de stiltezones bestaat uit een transparante strook aan de bovenzijde van de ramen, waarin een S en de woorden stilte en silence zijn opgenomen. Bij het binnenrijden van de trein is vanaf het perron duidelijk te zien waar de stiltezones zich in de trein bevinden, zodat reizigers daar bij het instappen rekening mee kunnen houden. En in de trein kan het niemand nog ontgaan dat hij/zij in de stiltezone zit.
NS verwacht met deze duidelijkheid een bijdrage te leveren aan nóg plezieriger treinreizen.
Reactie plaatsen •