NoordNed volle dochter van Arriva
Ov-bedrijf NoordNed, dat het stads- en streekvervoer en de regionale treindiensten in het noorden van het land verzorgt, is niet langer een joint venture. De besprekingen over de verkoop van de aandelen van NS (49 procent) en ABN AMRO (1 procent) aan Arriva zijn eind 2003 succesvol afgerond. NoordNed blijft ook als honderd procent dochter van Arriva een zelfstandig opererende onderneming. Voor de reiziger heeft dit geen nadelige gevolgen.
Reden voor de overdracht is de ambitie van Arriva om nadrukkelijker aanwezig te zijn en te groeien in het regionale treinvervoer nu de Concessiewet door de Tweede Kamer is behandeld. Dit biedt Arriva de mogelijkheid om mee te doen met aanbestedingen van regionale spoorlijnen uit de contractsector. Arriva ziet deze spoorverbindingen als een interessante groeimarkt.
NS daarentegen wil zich meer focussen op het hoofdrailnet en ziet voor zichzelf nog maar een beperkte rol weggelegd in de regio. Per aanbesteding wordt bekeken of een spoorlijn interessant genoeg is om mee te doen. Zo won NS onlangs nog de concessie voor de spoorlijn Apeldoorn-Zutphen. Opmerkelijk is dat NS aan de vooravond van de invoering van marktwerking ervoor waarschuwde dat nieuwe toetreders wellicht alleen geïnteresseerd zouden zijn in de krenten uit de pap.
Arriva runt al spoorlijnen in Groot-Brittannië en Denemarken, maar de Nederlandse spoorsector kent extra regelgeving en voorschriften ten opzichte van het buitenland. Toch denkt Arriva-woordvoerder Inge Soeters dat het bedrijf voldoende spoorkennis in huis heeft om NoordNed alleen te runnen. ‘Sinds de oprichting in mei 2000 heeft NoordNed zelf ook de nodige expertise opgebouwd.’
Machinisten en controleurs (NoordNed kent geen conducteurs) stonden al op de loonlijst van NoordNed. Voor hen verandert er niets door de aandelentransactie; voor de reizigers evenmin. De dieseltreinen van het type Wadloper worden door NoordNed van NS geleased. Ook dit blijft als vanouds.
NoordNed heeft sinds de oprichting regelmatig de mogelijkheden onderzocht om van de verouderde Wadlopers af te komen. Hoewel het gerucht gaat dat Arriva wel had willen investeren in eigentijdser light-railvoertuigen, maar dat NS dit tegenhield, ontkennen beide woordvoerders dat dit een reden is voor het uit elkaar gaan en zeggen zij altijd in goede harmonie te hebben samengewerkt.
Volgend jaar wordt de spoorconcessie van NoordNed verlengd of opnieuw aanbesteed. Dan is volgens Soeters de kwestie van het materieel weer aan de orde.
Reactie plaatsen •