Nieuwe wijkbewoners in Leek wensen hoogwaardige ov-oplossing
Een comfortabele, frequente en snelle buslijn naar Groningen vanaf een hoogwaardige halte in een nog bijkans lege nieuwbouwlocatie. Die uitdaging ging het OV-bureau Groningen Drenthe aan om de toekomstige bewoners van de Leekster nieuwbouwwijk Oostindie al vanaf de start te voorzien van een ov-oplossing naar wens. Letterlijk naar wens, doordat de gemeente én het OV-bureau gehoor gaven aan de uitkomsten van een enquête waarin nieuwe bewoners aangaven wat zij verwachten van ov in hun wijk.
Op maandag 8 mei vertrok de eerste Qliner vanuit de nog drassige Leekster wijk Oostindie op weg naar Groningen. Op dat moment waren er zo’n 30 woningen gereed van de in totaal 1100 woningen die naar verwachting pas in 2015 allemaal bewoond zullen zijn. Hoe maak je openbaar vervoer aantrekkelijk voor bewoners van een nieuwe wijk en voorkom je mogelijk de aanschaf van een tweede auto? Dat antwoord hoopte de verantwoordelijke ov-autoriteit in het gebied, het OV-bureau Groningen Drenthe in samenwerking met de gemeente Leek te vernemen van de toekomstige bewoners zelf. Via een enquête, een schriftelijke vragenlijst, die door de gemeente via het wijkinfocentrum en de Leekster makelaars aan zo’n 100 geïnteresseerde kopers werd meegegeven, werd een concrete wensenlijst voor het ov opgesteld.
Van de ondervraagden gaf 68 procent aan van het ov gebruik te gaan maken, 19 procent misschien en 21 procent niet (hoofdredenen: gewend aan auto, onbekendheid met mogelijkheden, lange reistijd en ontbrekende halte-informatie). De belangrijkste bestemmingen voor deze bewoners in spé zijn voorzieningen in de stad Groningen en school en universiteit. Als belangrijkste voorwaarden voor ov-gebruik golden: frequent in de spits, stiptheid, overdekte windvrije halte, reistijd vergelijkbaar met auto, fietsenstalling bij de halte en duidelijke route- en tijdinformatie. Verder vond de helft het acceptabel om tot 10 minuten te lopen naar de halte.
Deze wensenlijst resulteerde in een tweede hoogwaardige Qliner van Leek-Groningen (306) met een halte in de wijk Oostindie die verderop aansluit op de route van de bestaande Q-liner 316 die een ander startpunt heeft in Leek. Met de komst van deze ‘wijklijn’ is de frequentie van de snelle busdienst Leek-Groningen in de spits opgeschroefd van twee naar vier keer per uur en buiten de spits van één naar twee keer per uur. Ook de haltes voldoen aan de comforteisen voor hoogwaardig ov. Op één punt wordt nog hard gewerkt. Dat betreft de dynamische halte-informatie. Theo Vlaming, beleidsmedewerker van de gemeente Leek: ‘We hebben in Leek nu vijf haltezuilen geplaatst van twee verschillende leveranciers.’ Ze zijn voorzien van de standaard kleuren van het kolibri-netwerk dat in de Groningse regio hét kenmerk moet worden van hoogwaardig openbaar vervoer. De Qliner Leek-Groningen voldoet deels al aan deze kolibri-norm. De haltezuilen bevatten nu nog statische informatie, maar zullen begin 2007 worden aangesloten op een DRIS, dynamische reisinformatiesysteem, aldus Vlaming. ‘Daarna willen we de informatie uitbreiden, bijvoorbeeld in de vorm van een digitale krant.’
Ondanks het ontbreken van de laatste schakels in het HOV-concept is het OV-bureau al dik tevreden over de lijn. Woordvoerster Noriko Namba: ‘In de eerste periode van mei tot en met september 2006 hebben 27 procent meer reizigers gebruikgemaakt van de Qliner Leek-Groningen dan in dezelfde periode vorig jaar.’
Reactie plaatsen •