Nieuwe VRI-tool voor regionale verkeerscentrales
Met de CVMS-en kunnen alle RWS-verkeerscentrales (Noordoost-Nederland, Noordwest-Nederland, Zuid-Nederland, Zuidwest-Nederland en Midden-Nederland) de VRI's en TDI’s efficiënt en snel beheren. De systemen zijn geschikt voor dynamisch verkeersmanagement en ondersteunen de trend dat verkeerscentrales van Rijkswaterstaat regelscenario’s inzetten voor zowel onderdelen van het autosnelwegennet als delen van het overige wegennet. Zo gaat bijvoorbeeld het CVMS van de Regionale Verkeersmanagementcentrale Midden Nederland in de toekomst de VRI-systemen van grote gemeenten en provincies koppelen. Hiertoe is een regionaal samenwerkingsverband van verschillende overheden gestart. Groot voordeel van het ontwikkelen van regionale centrales is dat er zo rekening is te houden met regiospecifieke kenmerken. Aan de andere maakt de complexe aansturing van ook lokale wegen in één regio decentrale verkeerscentrales min of meer noodzakelijk, naast een ‘centrale’ centrale. Onder meer met een gedeeld CVMS kunnen de verschillende wegbeheerders binnen een regio hun taken beter afstemmen. Bij regio-overstijgende zaken, of verstoringen met gevolgen op landelijke schaal, neemt het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) de regie over.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •