Nieuwe vakkennis uit hbo-scripties (VK 7/2013)
De winnaar
De winnende scriptie was dit jaar van Martijn Hoogenraad en Gijs van der Kolk van Hogeschool Windesheim. In hun scriptie ‘Slimmer organiseren, slimmer reizen’ onderzoeken zij de wijze waarop de inzet van mobiliteitsmaatregelen zo effectief mogelijk plaatsvindt. Wat zij aantreffen is een rommelige werkbank vol resultaten en effecten. Hierdoor ontbreekt een gestructureerd en gefundeerd overzicht van kenmerken en succesfactoren van diverse mobiliteitsmaatregelen. Hun studie heeft een lijst van kenmerken en succesfactoren opgeleverd die zij vervolgens in aparte laadjes hebben ondergebracht. Dat leverde een toolbox op waarin snel het juiste gereedschap is te vinden.
Michel van Dijk van NOVI Academie wilde weten of de verkeersveiligheidaanpak beter is te benutten. Een dalende registratiegraad van ongevallen en een krimpend verkeersveiligheidsbudget in Zwolle vormen de aanleiding voor zijn onderzoek. Een breed gedragen probleem, zo blijkt uit gesprekken met meerdere gemeenten en uit de opdracht aan de SWOV een nieuwe landelijke methodiek op te zetten om verkeersveiligheid preventief aan te pakken. Van Dijk concludeert dat er een oplossing ligt in het combineren van verschillende subjectieve en objectieve verkeersveiligheidsdata. Deze vormen de basis voor een ‘nieuwe’ Verkeersveiligheid Beter Benutten (VBB) methodiek die het mogelijk maakt om opgaven op het gebied van verkeersveiligheid te duiden en te prioriteren. Tijd voor verkeersveiligheidsaanpak 2.0, aldus Van Dijk.
Joep Gudde van NHTV was benieuwd naar de rol van sociale media in het betrokken houden van deelnemers aan toekomstige spitsmijden-projecten en naar de invloed van social media bij gedragsbeïnvloeding van deelnemers binnen een spitsmijden-community. Hij concludeert dat een individu vaak de grote massa volgt en gedrag vertoont dat in lijn ligt met het gedrag van de omgeving. Voorwaarde hierbij is wel dat het individu veel waarde hecht aan zijn omgeving. Een social media-gebruiker hecht veel waarde aan deze ‘omgeving’. Ook de deelnemers aan een spitsmijden-project vormen een community: een virtuele plek waar een groep een gezamenlijk belang, doel, probleem, interesse of taak heeft en deze samen probeert na te streven. De community zorgt voor een meerwaarde voor het individu. Om een community te behouden is het van belang om de bestaande leden te motiveren door ze te attenderen op hun uniekheid en gebruik te maken van de sociale druk die een community creëert. Binnen een community is elkaars gedrag namelijk zichtbaar.
Eelco Bos van HTV schreef de scriptie ‘Reizen met de tijd mee’. In zijn onderzoek gaat hij op zoek naar de voor- en nadelen van het afwijken van de gangbare intervallen in de dienstregelingen van het openbaar vervoer die gelijkmatig over het hele uur verdeeld is (gecadanceerde dienstregelingen). Voor de vervoerder kan het voordeliger zijn om van deze cadans af te wijken, bijvoorbeeld om de keertijd van een bus te minimaliseren. Anderzijds kan de reiziger er niet meer vanuit gaan dat een latere bus hetzelfde aantal minuten over het hele uur vertrekt. Uit zijn onderzoek blijkt dat in sommige gevallen niet-gecadanceerde dienstregelingen toegepast kunnen worden. Om de afweging te kunnen maken of niet-gecadanceerde dienstregelingen toegepast kunnen worden, heeft Bos een afwegingskader opgesteld.
De scripties Martijn Hoogenraad en Gijs van der Kolk van Hogeschool Windesheim: |
Foto: Rob Gieling
Reactie plaatsen •