Nieuwe publicatie voor meten draagkracht wegen
Valgewichtdeflectiemetingen zijn metingen aan het oppervlak van de verharding om de draagkracht van de verhardingsconstructie van een weg, vliegveld, containerterminal of dijkbekleding te bepalen.
De publicatie geeft handreikingen om de inzet van valgewichtdeflectiemetingen zo effectief mogelijk te maken. Uitgangspunt hierbij is dat de uitwerking van de meetdata antwoord geeft op de vraagstelling uit de aanleiding voor het onderzoek. De publicatie is hoofdzakelijk bedoeld om wegbeheerders te ondersteunen bij de beslissing om valgewichtdeflectiemetingen in te zetten. Het gaat hierbij niet alleen om de inzet op projectniveau, maar ook op netwerkniveau.
Wegbeheerders zijn soms terughoudend met de inzet van valgewichtdeflectiemetingen op netwerkniveau. Financiële redenen spelen hierbij een rol. Maar ook de onbekendheid over de meerwaarde, de technieken en het juiste moment van inzet van de meting. Juist in tijden waarin beheer- en onderhoudsbudgetten onder druk staan, kunnen valgewichtdeflectiemetingen op netwerkniveau de informatie verschaffen die nodig is om
onderbouwde keuzes te maken voor onderhoudsvakken en -maatregelen.
Deze nieuwe publicatie sluit aan op het in 2011 uitgebrachte rapport D11-07 ‘FWD Calibration Guide’. Hierna volgen nog een handreiking voor de uitvoering van valgewichtdeflectiemetingen, de softwaremodule STRADA (Structuele Deflectiemetingen Asfaltverhardingen) en een achtergrondrapport bij de software. De nieuwe systematiek sluit aan bij het in 2011 beschikbaar gekomen dimensioneringsprogramma OIA (OntwerpInstrumentarium Asfaltverhardingen).
Meer informatie is te vinden op www.crow.nl/349.
Reactie plaatsen •