Nieuwe methode voor bepalen van snelladerslocatie voor elektrische auto’s
Onderzoek aan TU Delft heeft geleid tot een methode voor de locatiekeuze van zogenaamde snelladers voor elektrische auto’s. Snelladers zijn kostbaar, dus is het van belang ze op een optimale locatie te plaatsen. De nieuwe methode wijst de weg naar plaatsingslocaties met het hoogste potentieel.
Snelladers maken het mogelijk om in circa 30 minuten een elektrisch voertuig volledig te herladen. Het afstudeeronderzoek van Robbert Verweij laat zien hoe de keuze voor ‘eigen bewoners’ of ‘eigen grondgebied’ tot andere locatie-aanbevelingen leidt dan een (boven)regionale benadering.
Samenwerking nodig
‘Wij concluderen uit het onderzoek dat plaatsingsbeleid voor snelladers geen lokale aangelegenheid meer is, maar een zaak van samenwerking tussen rijk, regio's en gemeenten en uiteraard bedrijven die willen investeren in snelladers. Dit impliceert politieke en praktische keuzes’, aldus Robert van den Brink, senior onderzoeker bij Goudappel Coffeng. ‘Wij hebben de methode inmiddels opgenomen in onze gereedschapskist op het gebied van het verschonen van mobiliteit in Nederland.’
Betrokkenen bij het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Robbert Verweij als afronding van zijn masterstudie Transport & Planning, onder begeleiding van deskundigen van de TU Delft, Goudappel Coffeng en de Dienst Infrastructuur, Verkeer & Vervoer (DIVV) van de gemeente Amsterdam.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Een (boven)regionale benadering voor het plaatsen van snelladers leidt tot andere locatie-aanbevelingen dan een lokale benadering (Foto: ANWB/AVD)
Reactie plaatsen •