Nieuwe competenties vereisen breder lespakket verkeerskundigen
Verder kijken dan je neus lang is. Dat was het doel van een serie workshops die DTV Consultants in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat organiseerde. Niet alleen huidige 'werkers' op het vlak van de gebouwde omgeving moeten dichter bij elkaar worden gebracht, maar ook de volgende generatie. In scholing en onderwijs moet men van meet af aan leren over elkaars schouder mee te kijken.
Wat te denken van de laad- en/losplaats voor een winkelcentrum die op zegge en schrijve tien meter afstand van een verkeerslicht werd aangelegd en waarbij vrachtwagens zich achteruitmanoeuvrerend in de drukke verkeersstroom (14.000 motorvoertuigen per etmaal) moesten zien te wringen? Of van de landschapsarchitect die zo enthousiast was over de vormgeving van een evenementencomplex op een voormalige vuilstort dat hij de dimensies en kosten voor de verkeersontsluiting over het hoofd zag?
Deze en andere voorbeelden passeerden in de workshops de revue. Deelnemers destilleerden daaruit relevante ‘competenties’ - zeg maar vaardigheden - om dit soort missers te vermijden.
Stedenbouw en verkeerskunde zijn nu nog te vaak door damwanden gescheiden, erkent projectleider Natalie Veenkamp van DTV Consultants. De verkeerskundige zit in het hele plan- en inrichtingsproces vaak in het laatste wagonnetje. Reden waarom hij of zij vaak met voldongen feiten wordt geconfronteerd. Als één van de 'competenties' om dat te voorkomen noemt Veenkamp het stimuleren van het 'out-of-the-box-denken'. Een proactieve houding, actief samenwerken met andere vakgebieden en veel gevoel voor agenda en besluitvormingsprocessen zijn vereist om projecten succesvol tot stand te brengen. Elk radertje in het geheel speelt zijn rol maar voor elke deelnemer in het proces is het noodzakelijk om het hele uurwerk in de gaten te houden. 'Breed kijken, vanaf het allereerste begin en het vooral ook breed houden. Het is niet per se iets wat je wel of niet hebt, nee, het is absoluut iets wat je kunt leren' aldus Veenkamp.
Dat laatste beaamt Rianne Zandee, voor KpVV programmamanager van 'Ruimte en Mobiliteit' en opdrachtgever van de DTV-workshops. Van meet af aan moeten vakmensen leren over de eigen schutting te kijken, reden waarom nu wordt getracht onderwijsinstellingen tot verbreding van lespakketten te bewegen. Volgens Zandee worden mobiliteitseffecten vaak nog wel in de planvorming betrokken. Alleen in de uitvoering gaat het vaak mis en valt 'verkeerskunde' alsnog buiten de boot. 'Dat terwijl verkeerskundigen juist vaker op de ontwerpersstoel zouden moeten zitten', aldus Zandee.
Kijk voor meer informatie over de Critical Incidents methode op http://www.ruimte-mobiliteit.nl
Reactie plaatsen •