Nieuw SWOV-onderzoeksprogramma 2022 van start
In 2022 start SWOV met een nieuw onderzoeksprogramma, met aandacht voor nieuwe ontwikkelingen voor nu en de nabije toekomst. Mobiliteitsverschuivingen als gevolg van de coronapandemie, de migratie tussen stad en platteland en ontwikkelingen in voertuigautomatisering komen aan bod, net als de vraag of en hoe nieuwe voertuigen - zoals LEVs, scooters en shuttles - veilig kunnen worden geïntegreerd in ons verkeerssysteem.
Veilige en geloofwaardig ingerichte 30- of 60 km/uur-wegen, de veiligheid van kruispunten en – in breder verband – de veiligheid van het stedelijk verkeer krijgen vanaf het komend jaar veel aandacht.
Van de gedragsaspecten in het verkeer zal er onder andere onderzoek worden gedaan naar (rij)opleiding en educatie, alcohol en drugs, afleiding en de invloed van verschillende aandoeningen op veilige verkeersdeelname. Volgens de diepteonderzoekmethode zullen we in 2022 het ontstaan en de oorzaken van motorongevallen en fiets-auto-ongevallen op 30km/uur-wegen onderzoeken.
SWOV zal blijven werken aan de beschikbaarheid en kwaliteitsverbetering van de basisgegevens. Data die belangrijke bouwstenen vormen voor o.a. de jaarlijkse SWOV-publicatie De Staat van de Verkeersveiligheid, waarin we terug- en vooruitblikken.
Reactie plaatsen •