Nieuw hekwerk vermindert aanrijdgevaar op spoor
Saferail, een samenwerking van Dura Vermeer en ingenieursbureau Movares, heeft een nieuw type hekwerk ontwikkeld om personeel te beschermen tegen aanrijdgevaar op het spoor.
Dit nieuwe hekwerk wordt, in tegenstelling tot andere zogenoemde Safety Fences, bevestigd aan de spoorstaven zodat er geen ballast meer onder de spoorstaaf verwijderd moet worden. Door middel van vierkante glasvezel versterkte liggers - in plaats van rond - is er minder materiaal nodig om het hek te bouwen. Tot voorheen werden aluminium liggers gebruikt. Nadeel is dat dat geleidend werkt. Glasvezel werkt isolerend, waardoor er minder kans is op elektrocutie.
Ronald de Ridder, werkzaam bij Saferail: ‘Het nieuwe hek staat in één lijn, het staat er strak bij. Dat geeft de mensen een beter gevoel. Dat is belangrijk, want veiligheid moet tussen de oren zitten: als je je veilig voelt, dan functioneer je beter.’
Auteur: Joske van Lith
Door de strakke aanblik voelen de spoorwerkers zich veiliger
Reactie plaatsen •