Niet officiële verkeersborden: goede zaak of slechte ontwikkeling?
Met het 'caloriebord' voerde de gemeente Den Haag een test uit, omdat de reguliere omleidingsborden doorgaans niet of in onvoldoende mate worden nagevolgd of opgemerkt door fietsers. Volgens de gemeente had het bord het gewenste effect, maar De Korte zet hier zijn vraagtekens bij.
Zo willen fietsers over het algemeen zo snel mogelijk van punt A naar punt B en nemen zij op de koop toe dat ze bij werkzaamheden gebruik moeten maken van bijvoorbeeld een wegopbreking of wegafzetting. Volgens De Korte is het maar de vraag of fietsers zich daarbij door een niet officieel verkeersbord – zoals het caloriebord - laten verleiden.
Toegevoegde waarde
De Korte is van mening dat een lokale of regionale wegbeheerder telkens de concrete situatie moet afwegen en moet beoordelen of het plaatsen van een niet officieel verkeersbord een toegevoegde waarde heeft. Het beoogde doel kan mogelijk ook gewoon bereikt worden met het plaatsen van een officieel verkeersbord.
Maar als dat gewenste doel niet bereikt kan worden met een officieel verkeersbord, is er volgens De Korte ruimte voor een niet officieel verkeersbord. In dat geval pleit hij er wel voor dat daarop een neutrale tekst of afbeelding komt te staan, om daarmee het gedrag op een positieve manier te beïnvloeden, zonder dat weerstand of agressie wordt opgeroepen.
Angstaanjagende voorlichting
Uit een factsheet van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt namelijk dat angstaanjagende voorlichting, zeker bij jonge mensen, niet effectiever is dan voorlichting met positieve emoties en beelden. Ook is deze voorlichting niet effectiever naarmate de opgeroepen emotie (angst) heftiger is.
Lees hier de volledige blog van Roeland de Korte.
Mr. Roeland de Korte
Reactie plaatsen •