NFI: Data in Tesla's bevat veel informatie voor strafrechtelijke onderzoeken
Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) is het als eerste instituut gelukt om opgeslagen gecodeerde rijgegevens van Tesla-auto's uit te lezen, te vertalen en te publiceren. Dat meldt het instituut op haar website.
Eerder was al bekend dat Tesla's ongeval-gerelateerde data in een EDR (Event Data Recorder) opslaan. Onderzoekers ontdekten echter nog meer gegevens, die ook relevant voor forensisch onderzoek blijken. Zo slaan de Tesla's ook informatie op over de werking van haar semi-zelfrijsysteem. Ook gaspedaalstand, rembediening, snelheid en stuurwielhoek worden geregistreerd.
Francis Hoogendijk, digitaal onderzoeker bij het NFI: "Deze data bevat een schat aan informatie voor forensisch onderzoekers en analisten van verkeersongevallen en kan helpen bij een strafrechtelijk onderzoek na een dodelijk verkeersongeval of een ongeval met letsel. Nu we weten welke data uit een Tesla te halen valt, kan bepaalde informatie nog gerichter worden opgevraagd na een ongeval voor forensisch onderzoek,” aldus Hoogendijk.
Data gerichter opvragen na ongeval
Tesla gebruikt de opgeslagen data om hun product te verbeteren of storingen te verhelpen. De autofabrikant heeft daarom op afstand toegang tot de gegevens, die periodiek vanuit de auto naar de fabrikant worden gestuurd. Tesla registreert ruwe gegevens in gecodeerde logboekbestanden.
“Tesla verstrekt gegevens na een vordering van de rechtbank of het Openbaar Ministerie,” zegt Hoogendijk. Het NFI is er nu in geslaagd om zelf data uit Tesla-modellen S, Y, X en 3 te verkrijgen. Om goed in te kunnen schatten welke gegevens gevorderd kunnen worden, is het essentieel om te weten welke data een auto allemaal opslaat. Wat je niet weet kan je niet vorderen. Het is dus nuttig dat we nu weten welke data nog meer opgeslagen wordt."
Gedetailleerder onderzoek mogelijk
“Het beschikbaar hebben van dit soort gegevens maakt een gedetailleerder onderzoek van ongevallen mogelijk”, zegt Hoogendijk. “We weten niet of er momenteel ook andere voertuigfabrikanten zijn die gegevens op zo'n detailniveau registreren. Als we beter zouden weten welke data autofabrikanten opslaan, kan er ook gerichter gevorderd worden via de rechtbank of door het Openbaar Ministerie”. Hoogendijk is voorstander van internationale wet- en regelgeving om autofabrikanten transparanter te laten zijn over welke data wordt opgeslagen.
Reactie plaatsen •