NFC 2 juni: Kennissessies ‘Data’ en ‘Jong en Oud’
Hoe kom je van ruwe data tot HB-relaties en reismotieven? Hoe openen juist schoolkinderen de ogen van fietsexperts als het gaat om veilige fietsroutes? En hoe bereik je meer veiigheid voor de oudere fietser? Ofwel: hoe sijpelen succesvolle ervaringen uit het programma ‘Doortrappen’ vanuit het ministerie van IenW door naar provincies en naar Doortrappen-gemeenten? De nieuwste kennis en ervaringen rond deze en meer fietsthema’s worden gepresenteerd op 2 juni tijdens het Nationaal Fietscongres in Fiets- en Gastheerstad Enschede. ‘Zoek de grens op!’ is het thema van het tienjarige NFC; een jubileumcongres.
Redactie
Kennissessie Data
Twee sessies in één:
- Enschede Fietsstad: reismotieven ontrafeld op basis van GPS data
In Enschede wordt sinds jaar en dag een fietsapp ingezet om het gebruik van de fiets te stimuleren: EnschedeFietst. Hiervoor meet de app via GPS het daadwerkelijke dagelijkse fietsgedrag van de app-gebruikers.
In deze presentatie gaat Johan Koolwaaij van Mobidot in op deze data en laat zien dat niet alleen de afstand tot een bestemming bepalend is voor de keuze voor de fiets, maar ook de aard van de bestemming. Hoe gaan de Enschedeërs bijvoorbeeld naar de sportschool of de supermarkt? Is de fiets daar al een logische en veelgemaakte keuze, of is er nog veel ruimte voor verbetering? Uiteraard vergelijkt hij de data met het landelijke beeld vanuit het Nederlands Verplaatsingspanel NVP om te zien hoe Enschede het doet ten opzichte van een grote landelijke benchmark.
- Het gebruik van deelmobiliteit: een datagedreven aanpak
Deelfietsen en deelscooters zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld van de stad. Maar wat zijn nu de HB-relaties? Wat zijn de reismotieven van de gebruikers en hoeveel wordt een gemiddelde deelscooter gebruikt? CROW presenteert op basis van verzamelde data van deelvoertuigen presenteert CROW relevante analyses op het ‘Dashboard Deelmobiliteit’ en stelt de ruwe data beschikbaar voor gemeenten. In opdracht van de gemeente Enschede heeft Keypoint deze ruwe data verrijkt met aanvullende data. En zo komen onder meer ook mogelijke reismotieven, HB-relaties en populaire parkeerlocaties in beeld.
Antoon Dommerholt van Keypoint Consultancy neemt u mee in dit proces en laat zien wat de mogelijkheden met deze ruwe en verrijkte data zijn en bespreekt wat deze datagedreven aanpak zegt over het gebruik van deelmobiliteit.
Kennissessie Jong en Oud
Drie sessies in één:
- De schoolroute? Kinderen hebben het beste idee!
‘Het ontbreken van veilige fietsroutes naar school’ is terecht een van de factoren waardoor een groot aantal kinderen nooit met de fiets naar school reist. ‘Terecht’, want veiligheid gaat voor alles. Evenzeer terecht ook een reden voor de Fietsersbond om de pilot ‘Veilige schoolroutes’ te ontwikkelen. Een pilot gericht op het veiliger maken van de fietsroute naar school, zodat kinderen met plezier en zelfstandig naar school kunnen lopen of fietsen en ouders zich geen zorgen hoeven te maken. De input die kinderen tijdens een gastles leveren is leidend voor het advies dat de Fietsersbond via een rapport levert aan de gemeente. Waar zitten de knelpunten en welke simpele oplossingen kunnen de schoolroute veiliger en comfortabeler maken? Deze aanpak opent, zo blijkt, de ogen van de ambtenaren en zet verkeersveiligheid in een nieuw perspectief.
Arjen Klinkenberg van de Fietsersbond licht de pilotervaringen toe.
- Fietsen kent geen leeftijdsgrens!
Er is geen leeftijdsgrens om op de fiets te stappen. Fietsen is voor iedereen, maar, ouderen zijn kwetsbaar in het verkeer. Om senioren zo lang mogelijk veilig op de fiets te houden is meer nodig dan een fietsles en daarin voorziet sinds 2018 het programma ‘Doortrappen’.
Juul van Rijn, programmamanager Doortrappen voor het ministerie van IenW laat In deze sessie zien welke innovatieve acties en interventies er intussen zijn uitgerold binnen Doortrappen, en hoe deze instrumenten lokaal zijn in te zetten. Ook wordt er samen nagedacht over nieuwe activiteiten en interventies voor het stimuleren van veilig èn grenzeloos fietsgebruik voor senioren.
- De provincie Utrecht trapt door!
Comfortabel, veilig en plezierig gaan en blijven fietsen is van levensbelang voor alle leeftijden. Op leeftijd blijven doortrappen levert sociaal, fysiek en mentaal kwaliteit van leven op, maar veiligheid is daarbij een belangrijk aandachtspunt. De provincie Utrecht rolt samen met de Utrechtse gemeenten het landelijke programma ‘Doortrappen’ met en voor de oudere fietser uit. Inmiddels zijn er 12 Utrechtse Doortrappen-gemeenten.
Chantal Kronenburg van de provincie Utrecht legt uit hoe deze uitrol precies werkt. Hoe zorg je ervoor dat activiteiten gebaseerd zijn op de behoefte en belangstelling van de oudere fietser? Maar ook: waar loop je tegenaan en welke lessen zijn er geleerd? De provincie Utrecht deelt haar successen en ervaringen en gaat in gesprek over een succesvol Utrechts programma Doortrappen!
Meer congresinformatie:
- Lees de blog ‘Autoluw hacken’ van Anouk Vos, keynote en cyberexpert
- Stel uw fietskennismenu samen uit het volledige kennisprogramma op 2 juni
- Ontdek Fietsstad Enschede en schuif aan bij het Fietsdiner op 1 juni
- Meld u aan
Reactie plaatsen •