Nexus-partners gaan ‘pijn verdelen’ op Rotterdamse Ruit
Rijkswaterstaat en Stadsregio Rotterdam hebben tijdens het zogenaamde Nexusontbijt op 8 februari twee opvallende proeven aangekondigd die de verkeersstromen op de ‘Ruit van Rotterdam’ moeten reguleren. Onder de noemer ‘pijn verdelen’ wordt medio dit jaar ter hoogte van het Kethelplein een rijstrook van de A20 afgenomen ten gunste van invoegend verkeer vanaf de A4. Na de zomer wordt het Kralingse plein te ontlast door centrumverkeer al eerder af te laten slaan.
Door een rijstrook van de A20 richting Gouda/Utrecht op het Kethelplein beschikbaar te stellen voor het verkeer dat vanaf de A4 de A20 wil oprijden, verbetert de doorstroming van de A4 naar de A20 en blijft de hele ruit van Rotterdam per saldo beter draaien. Zoals Fred Heuer, HID Rijkswaterstaat, uitlegde tijdens het Nexusontbijt, is de Ruit van Rotterdam in feite één grote rotonde. Als die vast komt te staan heeft dat zijn weerslag op alle aansluitende snelwegen en het onderliggend wegennet. Hoewel de proef vooraf in modellen is getest en Rijkswaterstaat eerdere ervaringen elders heeft opgedaan met het herverdelen van rijstroken, start de proef toch op zijn Rotterdams, dat wil zeggen ‘met lef’, omdat de uitkomst en de duur van de proef op voorhand niet vaststaan, aldus Astrid Vlaminkx, woordvoerster van het samenwerkingsverband Nexus. ‘Als de negatieve effecten de pan uitrijzen, stoppen we het project, als het positief uitpakt gaan we door.’ Als negatieve effecten noemt Vlaminkx eerdere en zwaardere file op de A20 en ongewenst sluipverkeer. Om het laatste te voorkomen zijn afspraken gemaakt met de gemeenten Schiedam en Vlaardingen om potentieel sluipverkeer af te schrikken via VRI-regulering. Hoe en in welke mate de filepijn op het Kethelplein zich gaat verdelen wordt strak gemonitord. De tweede proef om de doorstroming op de Ruit te verbeteren moet het drukke Kralingse plein ontlasten. Het verkeer dat nu vanuit Dordrecht via het Kralingse plein en de Maasboulevard het centrum inrijdt, krijgt in de proef het advies eerder via afslag Feyenoord de stad in te rijden. Andere maatregelen die tijdens het ‘ontbijt’ werden aangekondigd zijn het realiseren van meer capaciteit op de Hartelbrug en het stimuleren van het gebruik van de Botlekbrug door brugopeningen beter te communiceren. De Hartelbrug wordt binnen vier jaar omgebouwd van een brug met 2x1 rijstrook plus wisselstrook naar een brug met 2x2 rijstroken. Dat is mogelijk, omdat provincie Zuid-Holland een nieuwe fietsbrug realiseert naast de Hartelbrug. Rijkswaterstaat gaat de bocht van de Hartelbrug naar de A15 richting Beneluxplein verruimen. Door deze maatregelen verbetert de doorstroming op de Hartel-/Botlekcorridor.
De totale kosten worden geschat op 19 miljoen euro. Verder kondigt Rijkswaterstaat aan dit jaar en in 2007 een grote inhaalslag te maken met het onderhoud aan rijkswegen en kunstwerken. Onder meer op de A16 tussen het Terbregseplein en knooppunt Ridderkerk, inclusief de Van Brienenoordbrug. Het beperken van de verkeershinder heeft daarbij de hoogste prioriteit. Als wegbeheerder en concessiehouder van het openbaar verover, bundelen de provincie, gemeente Rotterdam, Rijkswaterstaat en de stadsregio hiervoor de krachten. Tijdens het Nexusontbijt ondertekenden zij een protocol met daarin afspraken over de gezamenlijke maatregelen.
Ook werden ook de samenwerkingsagenda’s voor Voorne-Putten/Rozenburg en de Kralingse Knoop gepresenteerd, waarbij Nexus een spilfunctie vervult. De samenwerkingsagenda is een lijst van projecten in een bepaald gebied die door de partijen gezamenlijk worden opgepakt.
Nexus is een initiatief van de stadsregio Rotterdam, Rijkswaterstaat en provincie Zuid-Holland en staat voor een nieuwe manier van samenwerken, met als doel het bereikbaar houden van de Rotterdamse regio. Nieuw is de structurele betrokkenheid van het bedrijfsleven en consumentenorganisaties bij het verkennen van de belangrijkste knelpunten en het zoeken naar kansrijke oplossingen. De oplossingen worden vertaald naar concrete projecten, waar zowel de overheid als het bedrijfsleven of consumentenorganisaties trekker van kunnen zijn.
Reactie plaatsen •