Negen procent minder verkeersboetes in 2019
In 2019 zijn in totaal 8,4 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd, in 2018 waren dat er nog 9,2 miljoen. Deze daling licht vooral aan het aantal digitale registraties: het aantal boetes na staandehoudingen nam wel toe.
De daling van het aantal verkeersboetes op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv), in de volksmond ook wel Wet Mulder genaamd, heeft voornamelijk te maken met het kentekenregistraties van verkeersovertredingen: dat daalde met 0.9 miljoen van 8.778.938 in 2018 naar 7.838.782 in 2019. Deze daling wordt gecompenseerd door het aantal verkeersboetes na staandehoudingen: in 2018 waren dit er 403.635, in 2019 steeg dit naar ruim 530.698.
Meer staandehoudingen
Het aantal verkeersboetes na staandehoudingen steeg weliswaar met bijna een derde. Deze stijging is mede te verklaren door de versterkte inzet van politie bij overtredingen zoals door rood rijden, te hard rijden en telefoongebruik. Vooral bij handheld bellen is een behoorlijke stijging van het aantal opgelegde boetes te zien: van 80.425 in 2018 naar 121.364 vorig jaar.
Als gevolg van de verscherpte wetgeving per 1 juli 2019, is handheld bellen op de fiets niet meer toegestaan. En dat heeft behoorlijk effect gehad op het aantal boetes voor fietsers: ruim 21.000 in de periode juli tot en met december 2019. Ook hielden de politiebonden in de zomermaanden van 2018 een aantal acties, in verband met cao-onderhandelingen. Daardoor kwamen er minder staandehoudingen voor in die periode.
Minder snelheidsovertredingen
De meeste verkeersboetes worden opgelegd voor te hard rijden: 6.833.365 in 2019, tegen 7.757.803 een jaar eerder. Het overgrote deel werd vastgelegd via digitale handhaving, zoals kentekenregistratie. Ook zijn minder registraties via flitspaal geregistreerd: 3.478.825 in 2019, tegenover 4.013.705 een jaar daarvoor. Er zijn 1.832.599 snelheidsboetes opgelegd na controle met een trajectcontrole in 2019, tegen 2.083.068 in 2018. En vorig jaar zijn 1.443.782 snelheidsovertredingen middels mobiele radarsets geconstateerd, tegen 1.599.576 een jaar eerder.
Waardoor het aantal snelheidsovertredingen in totaal is gedaald, is voer voor speculatie. Het is drukker op de wegen, waardoor (te) hard rijden minder mogelijk is. Bovendien worden bestuurders gewaarschuwd en weten zij waar de flitspalen en trajectcontroles staan. Hierdoor houden ze zich op die plekken beter aan de maximumsnelheid. Ook kan de daling van het aantal op kenteken geconstateerde overtredingen worden veroorzaakt doordat een aantal trajectcontroles en flitspalen (tijdelijk) uitstond wegens werkzaamheden.
Buitenlandse verkeersovertreders
Van de opgelegde verkeersboetes in 2019 zijn 1.000.460 naar een buitenlandse verkeersovertreder verstuurd, tegen 1.063.014 een jaar eerder. Vanaf december 2018 zijn ook het Verenigd Koninkrijk en Ierland aangesloten op de geautomatiseerde uitwisseling van kentekengegevens op basis van de Europese richtlijn Cross Border Enforcement (CBE) en per december 2019 Denemarken, Cyprus en Griekenland.
Reactie plaatsen •