Nederlandse people mover flaneert op Franse Zuidkust
De Nederlandse people mover Parkshuttle II opent op 3 juni in het Franse Antibes een tiendaags demonstratieproject van automatisch geleide voertuigen, de zogenaamde agv’s. Meerdere Franse gemeenten zijn uitgenodigd om een proef op de som te nemen door een stukje ‘onbemand’ te rijden in de Zuid-Franse havenstad. Dé oplossing voor korte en onrendabele bustrajecten én het voor- en natransport, aldus Robbert Lohman, woordvoeder van producent 2getthere/Frog Navigation Systems.
De Parkshuttle II volgt de eerste generatie Parkshuttle op die tussen 1999 en 2002 reed tussen het Rotterdamse metrostation Kralingse Zoom en het kantorenpark Rivium in Capelle aan de IJssel. Uit de evaluatie bleek onder meer dat er behoefte aan was om het voertuig sneller en vaker te laten rijden zodat meer mensen konden worden vervoerd. De tweede generatie vervoert maximaal 20 personen (in plaats van 12) met een gemiddelde snelheid van 32 km/uur (technisch maximum 40 km/uur) in plaats van 24 km/uur.
Om de gewenste frequentieverhoging te bewerkstelligen, wordt de infrastructuur in Capelle aan de IJssel aangepakt. Het bestaande traject wordt dubbelbaans gemaakt met uitzondering van de (enige) brugovergang. Bovendien wordt het traject met 500 meter verlengd, dieper het kantorenpark in. Ook komen er vijf extra haltes (voorheen twee), omdat er inmiddels ook een nieuwe woonwijk aan het traject is verrezen.
Een half jaar later dan gepland zal de nieuwe Parkshuttle in het voorjaar van 2005 zijn eerste proefritten maken op het aangepaste traject, om nog voor de zomer volgend jaar volgens dienstregeling én op verzoek te gaan rijden. Met name de inpassing van de dubbele vrije baan in de bestaande infrastructuur vergt meer inspanning dan voorzien, zo bevestigt projectleider voor de gemeente Capelle aan de IJssel, Richard van de Werken. ‘Bijvoorbeeld het ontwerp van een kruispunt voor een nieuw vervoersconcept vergt meer tijd dan gepland. Bovendien zit je in een ontwikkelende omgeving waardoor er ook op het bestaande traject inmiddels meer kruispunten zijn dan voorheen.’
Vooralsnog promoot de people mover zichzelf door acte de présence te geven tijdens demonstratieprojecten die in het teken staan van automatische vervoersystemen. Zoals in het Franse Antibes. Nadat de gemeentelijke vertegenwoordigers een proefrit hebben gemaakt, zijn scholen en verenigingen uitgenodigd om een testrit te maken, en vooral hun mening te geven.
Producent 2getthere/Frog heeft tot nu slechts één contract gesloten met Connexxion om in het Rotterdamse te gaan rijden. Enige hoop is gevestigd op de Franse burgervaders die in Antibes kennismaken met de Parkshuttle, aldus Robbert Lohman. ‘De ervaring leert dat Franse burgemeesters die een nieuw vervoersconcept introduceren in hun gemeente, veelal worden herkozen.’ Ook buiten Europa, in Amerika, Mexico en Zuid-Korea worden gesprekken gevoerd over de inzet van de people mover.
Het tiendaagse demonstratieproject in Antibes sluit af met de slotconferentie van de Europese projecten CyberCars en het binnenkort eindigende CyberMove. Beide projecten hebben steun verleend aan de ontwikkeling van automatische geleide voertuigen. 2getthere/Frog realiseert zich dat de Parkshuttle II nu op eigen kracht voort moet.
Reactie plaatsen •