Nederlands product houdt Zweedse treinen ijsvrij
Ballast Nedam levert de eerste professionele de-icing installatie voor treinen in Zweden. Het Zweedse openbaar vervoerbedrijf Trafikförvaltningen Stockholm (TF) heeft de installatie gekocht.
De installatie is ontwikkeld op basis van de bestaande (aan de Deutsche Bahn geleverde) de-icing installaties van Ballast Nedam. De installatie voor TF bestaat uit een automatisch systeem waarbij een volledige trein gedurende enkele tientallen minuten met warm water wordt bespoten.
Gelijkmatig smelten
De hoeveelheid water wordt per wielstel aangepast aan de mate van ver-ijzing. Het ijs dat zich vooral aan de onderkant en rondom de wielen heeft geaccumuleerd smelt zo snel en gelijkmatig. De installatie wordt modulair gefabriceerd in Nederland en Zweden en in samenwerking met de Zweedse partner, AWI Maskin AB in december 2013 turn-key opgeleverd.
Ballast Nedam is na oplevering minimaal twee jaar verantwoordelijk voor onderhoud aan de de-icing installatie. De installatie wordt toegevoegd aan het SCADA-systeem (supervisory control and data acquisition) van Ballast Nedam. Hiermee worden inmiddels ruim zeventig aardgastankstations en de-icing installaties in Europa gemonitord. AWI Maskin AB voert de service- en onderhoudswerkzaamheden op locatie uit.
De-icing en anti-icing in Nederland
De verwachting is dat de vraag naar de-icing installaties in Scandinavië en andere delen van Europa de komende jaren sterk toeneemt. In Nederland is afgelopen jaar een pilot geweest met anti-icingvan treinen. Anti-icing is het voorkomen van bevriezing. De-icing, zoals in Scandinavie, betreft het verwijdern van ijs. De anti-icing-pilot verliep succesvol: in het najaar van 2012 is daarom op zes emplacementen een anti-icing installatie van Nordic Ground Support Equipment geplaatst. Hiermee moet 70% van de NS-treinen op het hoofdrailnet voorzien zijn van anti-icing op winterse dagen. Het middel (glycol) is biologisch afbreekbaar.
Reactie plaatsen •