Movares krijgt opdracht OV SAAL
De spoorverdubbeling op dit deel van het netwerk is extreem complex vanwege de ligging van het spoor in de middenberm van de A-10 en vanwege de noodzakelijke aanpassing van ongeveer 20 grote kunstwerken, waaronder een fly-over, twee spoorbruggen, talrijke kruisingen met de weginfrastructuur tussen Amsterdam en Amstelveen, de A-2 en de verdubbeling van station RAI. Movares heeft in samenwerking met DHV de planstudie voor SAAL C al in opdracht. Het back-office vormt hier voor Movares een mooi vervolg op. Dit impliceert dat Movares voor SAAL C alle ingenieurstaken aan de zijde van ProRail gaat verzorgen. De werkzaamheden zullen op korte termijn starten met de verdere voorbereiding van de aanbesteding van de D&C-contracten voor de onderbouw.
OV SAAL
Het aantal reizigers op de vervoerslijn tussen Schiphol en Lelystad groeit sterk. Naar verwachting zal na de opening van de Hanzelijn in 2012 het aantal reizigers in de corridor sterk toenemen. De nieuwe Hanzelijn vormt de rechtstreekse verbinding tussen Lelystad en Zwolle. Als gevolg van deze grotere vervoersvraag ontstaan knelpunten. Om deze te kunnen oplossen moet de capaciteit van de infrastructuur op deze corridor op korte termijn worden verbeterd.
Daarnaast breidt Almere uit. Tussen 2010 en 2030 komen er 60.000 woningen bij. Ook de ontwikkeling van de Amsterdamse regio, de Zuidas, Schiphol en Lelystad, zorgen voor groei van het aantal reizigers. Daarom moeten er tussen Flevoland en Amsterdam meer treinen gaan rijden en dat kan alleen als het spoor wordt uitgebreid en aangepast.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Reactie plaatsen •