Mobiliteitsvisie Den Haag: duurzame bereikbaarheid stad
In de Nota Haagse Mobiliteit en het bijbehorende Parkeerkader staan duidelijke keuzes voor onder meer vlot doorstromend autoverkeer via hoofdroutes, ruimte voor fietsers en voetgangers in woonstraten. Het Haagse tramnet moet opgewaardeerd worden tot het niveau van de RandstadRail en de parkeerdruk in de woonwijken wordt verminderd door betaald parkeren in te voeren en meer parkeerplekken aan te leggen.
De gemeente wil de groeiende mobiliteit van 20-30 procent tussen 2008 en 2020 zoveel mogelijk afleiden naar de fiets en het openbaar vervoer. Het fietsgebruik moet groeien met 30 procent en het gebruik van het openbaar vervoer met 40 procent. Op deze manier kan de groei van het autoverkeer beperkt blijven tot 10 procent. Daarom wordt de kwaliteit van het fietsnetwerk verbeterd en worden meer stallingen geplaatst.
ketenmobiliteit
Om meer reizigers te laten kiezen voor een combinatie van auto en openbaar vervoer of fiets, worden er meer en betere P+R-plekken ingericht. Binnen het Stadsgewest Haaglanden moeten in de periode tot 2020 circa 5.000 parkeerplaatsen voor P+R komen, waarvan
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •