Mobiliteitsmanagement werkt als het management het wil
Mobiliteitsmanagement kan het aantal autokilometers in het woon-werkverkeer flink terugdringen. MuConsult volgde over een periode van 4 jaar het gedrag van werknemers van bedrijven die deelnamen aan Offensief Bereikbaarheid in de stadsregio Arnhem Nijmegen. En analyseerde de succesfactoren.
De ondervraagde werknemers van deelnemende bedrijven maakten in de periode 2009 - 2012 gemiddeld 5,5 procent minder autokilometers in het woon-werkverkeer. Het gemiddelde aantal autokilometers in de spits daalde nog meer, met 13,2 procent. Door de ingevoerde maatregelen is er daling opgetreden van 484 voertuigverliesuren per dag, zo rekenden de onderzoekers van MuConsult uit. Op jaarbasis 120.000 voertuigverliesuren minder, in geld uitgedrukt ongeveer 1,8 miljoen euro per jaar.
MuConsult volgde via een internetpanel in totaal 9000 werknemers van de bedrijven die het convenant van Offensief Bereikbaarheid tekenden (in 2009 waren dat er 22 in 2012 100). Uit analyse van internetenquêtes kon worden opgemaakt welke maatregelen het gedrag van werknemers had beïnvloed.
Behoorlijk effectief bleken fietsmaatregelen: een reiskostenvergoeding voor fietskilometers, een fiets-van-de-zaak en betere fietsvoorzieningen op de werkplek. Ook maatregelen die inzetten op flexibiliteit, zoals het mogelijk maken van thuiswerken en het gebruik van mobiliteitskaarten, zetten zoden aan de dijk. Daarnaast waren maatregelen effectief die de noodzaak van autogebruik verminderen. Sommige maatregelen werkten minder, zoals het aanbieden van algemene reisinformatie over het ov.
De betrokkenheid van het management van een bedrijf bleek invloedrijk. ‘Indien het management zich actief opstelt naar de werknemers, heeft dit aantoonbare effecten op hun mobiliteit’ meldt het eindrapport. ‘Dat was een verrassende uitkomst’, zegt projectleider Maaike Adriaens. ‘Al is het natuurlijk ook logisch dat als het management het goede voorbeeld geeft en duidelijk communiceert over de mogelijke alternatieven, dat invloed heeft op het gedrag van werknemers. In een omgeving die niet stimulerend is, denkt een werknemer ook eerder ‘ách waarom zou ik.’
Henk Meurs, naast directeur van MuConsult, bijzonder hoogleraar van de Radboud Universiteit: ‘Naar mijn weten is dit de eerste keer dat er hard bewijs is dat betrokkenheid van het management bij mobiliteitsmanagement zin heeft.’ Mobiliteitsmanagement werkt dus, geldt die conclusie ook voor andere regio’s? Meurs: ‘Ja, dat denk ik wel. Ik denk dat dit type beleid met dergelijke maatregelen ook in andere regio’s effectief is, al zullen de percentages natuurlijk anders zijn. Welk maatregelenpakket in een regio effectief is, hangt bijvoorbeeld af wat voor soort positie de fiets heeft.’ Een aandachtspunt bij dit type onderzoek is de representativiteit. Vooral gemotiveerde werknemers zullen zich aanmelden voor de monitor.
Auteur: Joske van Lith
Mobiliteitsmanagement in stadsregio Arnhem Nijmegen bevordert het gebruik van alternatieven voor de auto in de spits
Reactie plaatsen •