Mobiliteitsmaatregelen verminderen spitskilometers met 3 procent
Dat blijkt uit onderzoek van MuConsult, uitgevoerd in opdracht van de Stadsregio Arnhem Nijmegen.
Maatregelen
Maatregelen die het Offensief Bereikbaarheid samen met het bedrijfsleven – inmiddels doen 77 bedrijven mee - mogelijk maakt zoals thuiswerken, het stimuleren van alternatieven van de auto en regelingen op het gebied van flexibele werktijden dragen bij aan de vermindering van spitskilometers.
Effect mobiliteitsmanagement
Uit het onderzoek blijkt dat tussen 2009 en 2010 het aandeel autokilometers in de spits (tussen 7.00 - 09.00 uur en tussen 16.00-19.00 uur) is gedaald met 3 procent. Automobilisten zijn bijvoorbeeld vaker buiten de spits gaan reizen. De inzet van werkgevers speelde hierbij een belangrijke rol. Zij maakten het hun werknemers mogelijk thuis te werken, flexibel met werktijden om te gaan en vergoedden (gedeeltelijk) de kosten voor openbaar vervoer.
Tegelijkertijd toont het onderzoek ook aan dat het aantal autokilometers van werknemers wat betreft woon-werkverkeer is gegroeid met 2 procent. Voornaamste oorzaak van deze stijging is een toename van de woon-werkafstanden. De stijging ligt volgens de onderzoekers in lijn met de verkeersintensiteit van snelwegen in de regio (A12, A15, A50 en A73).
Toekomst
In 2010 en 2011 zet het Offensief Bereikbaarheid haar activiteiten voort, onder meer met de campagne '360minuten.nl'. Bij deelnemende bedrijven wordt het nieuwe werken ingevoerd. Medewerkers kunnen daardoor nog nog makkelijker thuiswerken, later beginnen of op andere locaties werken. Eén van de doelstellingen van het convenant is een reductie van tenminste 5 procent spitskilometers in 2012.
Auteur: Joske van Lith
Deze bedrijven doen mee met het Offensief Bereikbaarheid
Reactie plaatsen •