Mobiliteitskaarten treffen doel
De aanpak van het fileprobleem vraagt om creatieve oplossingen. In de Haagse regio zet telecombedrijf KPN daarvoor een van zijn eigen producten in: de conferencekaart. Ook de toepassing van deze kaart scheelt filekilometers.
Onze vergadercultuur draagt ook flink bij aan de instandhouding van de dagelijkse files. KPN ontwikkelde daarvoor een passende oplossing met de zogenoemde ConferendeCard. Deze kaart geeft gebruikers via internet toegang tot een ‘virtuele’ vergaderruimte. De deelnemers melden zich aan met een specifieke toegangscode en kunnen zo met elkaar vergaderen. Ook het geven van presentaties is hier mogelijk. Intern wordt van elke zes vergaderingen bij KPN er nu al één op deze manier afgedaan. Bedrijfsbreed leidt de invoering van deze kaart tot een besparing van 6 miljoen euro op jaarbasis.
Hoe wordt de conferencekaart ontvangen door de Haagse mobiliteitsmakelaar Ronald Postma? Binnen zijn regio wordt het mobiliteitsprobleem gecoördineerd aangepakt. Hiervoor is in maart van dit jaar BEREIK in het leven geroepen, een krachtenbundeling van de eerdere Haagse en Rotterdamse bereikbaarheidsverbanden SWINGH en Nexus, waarin overheden, consumentenorganisaties en bedrijven deelnemen. Als mobiliteitsmakelaar zorgt Postma niet zelfstandig voor oplossingen, hij fungeert meer als verbindende schakel tussen partijen. Niet alleen tussen werkgever en werknemer, maar ook tussen overheid en bedrijfsleven. De laatste tijd wordt Postma meer en meer geconfronteerd met de inzet van mobiliteitskaarten als middel om de files terug te dringen.
Postma: ‘De NS Business Card en de Mobility Card (van Mobility Mixx) zijn gelijkwaardige producten waarmee een werkgever het zakelijke reizen voor zijn werknemers faciliteert. Hiermee ‘ontneem’ je medewerkers het excuus om iedere dag met de auto van huis naar het werk te reizen. Toen deze kaarten nog niet bestonden, konden medewerkers natuurlijk ook voor alternatieve vervoersvormen kiezen. Maar hier vormde het declaratietraject achteraf echter een forse hinderpaal. Die is nu weggenomen.’
Kaarten die het mogelijk maken om virtueel (via internet) te vergaderen, zoals de ConferenceCard, voorzien volgens Postma eveneens in een behoefte. ‘Niet alleen beperk je het aantal zakelijke kilometers, ook de productiviteit van de medewerkers gaat met een dergelijke maatregel aanzienlijk omhoog. Ik ken voorbeelden waar medewerkers voor een vergadering van een uur ruim tweeënhalf uur afwezig waren. Als je dat kunt oplossen met een kaart, dan ben je efficiënt bezig.’
Reactie plaatsen •