'Mobiliteit is vooral ontmoeten'
'Door de aantrekkende economie neemt de totale mobiliteit toe. We breken weer filerecords. En meer verkeer heeft invloed op het klimaat. Er is een groeiend, breder bewustzijn dat mobiliteit moet verduurzamen. Dit verklaart deels de populariteit van de e-bike. De fiets is geschikt voor afstanden tot 7,5 kilometer, voor de e-bike gelden al snel afstanden van 15 tot 20 kilometer. En mensen die van minder dan 7,5 kilometer al een natte rug krijgen en daarom niet fietsen, gaan met een e-bike nu overstag. In 2018 zal de polulariteit van de e-bike verder toenemen, ook als deelfiets. Voor middelbare scholieren zijn er inmiddels interessante leaseconstructies. En ze kunnen kiezen uit coole e-bikes zoals die van VanMoof. We moeten wel opletten dat de gezondheidseffecten niet afnemen als mensen overstappen naar de e-bike.'
De e-bike als deelfiets?
'Nederland was nooit een deelfietsland. Gemiddeld heeft elke Nederlander meer dan één fiets. Je ziet nu steeds meer een verschuiving van bezit naar gebruik. In grote steden neemt het aantal deelfietssystemen toe, met name voor de ‘last mile’. In Nijmegen bijvoorbeeld leasen studenten steeds vaker tijdelijk een fiets. Gewoon omdat dat makkelijk en relatief goedkoop is.'
Een vorm van Mobility as a Service?
'Je hoort steeds luider ‘MaaS, MaaS!’. Er zijn congressen over en de overheid en grote bureaus maken grootse vergezichten. Wij kijken liever vanuit de maatschappelijke vraag naar de behoefte van de mobiliteitsgebruikers. Daarin zijn we praktisch, we willen de gebruiker faciliteren. Ons motto is daarom ‘zorgen voor beweging’. Zo hebben we recent een analyse gemaakt van looplijnen in een stationsgebied. De routes waren voor de reizigers niet logisch. We hebben vervolgens oplossingen bedacht die de gebruikers echt helpen.'
Wat heeft 2018 in petto voor mobiliteit?
'Digitalisering maakt mobiliteit anders. We sturen minder brieven, meer pakketten. En door social media lijkt het dat we minder fysiek contact hebben. Maar de behoefte aan ontmoeten neemt daardoor juist toe, zodat we meer op pad gaan naar bijvoorbeeld evenementen. Mobiliteit heeft bij uitstek te maken met ontmoeten. En elektrificatie is een andere grote driver. De komende vijf jaar komen er meer dan 200 nieuwe types elektrische auto’s op de markt. Dat heeft impact op de inrichting van de stad en het denken over mobiliteit.
De Loendersloot Groep zal volgend jaar nog meer aan de slag gaan met de e-bike, onder meer met de ondernemers in het Dutch Bicycle Centre. En de mindset rond fietsen heeft onze focus. De afgelopen jaren hebben we mooie snelfietsroutes aangelegd, de volgende stap is het gebruik ervan stimuleren. Verder besteden we aandacht aan de gevolgen van de veranderende samenleving op de mobiliteit.'
Lees het integrale artikel in PDF-versie.
Auteur: Maarten Reith
Ruben Loendersloot, directeur Loendersloot Groep
Reactie plaatsen •