Mobieltje als trendy fietsslot
Even bellen: fiets op slot. 'Bellock' luidt de naam van een nieuw fietsbeveiligingssysteem waarmee met de mobiele telefoon de fiets kan worden ver- en ontgrendeld. Het is een van de gehonoreerde en veelbelovende projecten uit het subsidieprogramma Mobiliteitsmanagement. Het gsm-fietsslot werd vorig jaar samen met 18 andere 'slimme mobiliteitsoplossingen' uitverkoren en komt waarschijnlijk volgend jaar op straat.
Het subsidieprogramma lijkt intussen een blijvertje te worden: op stapel staat al weer een nieuwe subsidieronde 2007 waarvoor nog ideeën bij SenterNovem (een agentschap van het ministerie van Economische Zaken op het vlak van duurzaamheidsoplossingen) kunnen worden ingediend. Sluitingsdatum is officieel 4 februari, maar volgens Raymond Linssen van SenterNovem zit daar waarschijnlijk nog wel enige rek in tot april 2008. Voor de gehonoreerde inzendingen is een subsidiebedrag van twee miljoen euro beschikbaar: een half miljoen voor haalbaarheids- en onderzoeks-/ontwikkelingsstudies en anderhalf miljoen euro voor praktijktesten.
Aan het subsidieprogramma ligt de Nota Mobiliteit van het ministerie van Verkeer en Waterstaat ten grondslag. Aanvankelijk onder de vlag van 'ketenmobiliteit' maar sinds 2003 onder de noemer 'mobiliteitsmanagement' kwamen de afgelopen jaren inmiddels tientallen projecten voor subsidie in aanmerking. De gehonoreerde suggesties variëren van rijp tot groen. Het idee van een 'nationale taxibon' haalde het bijvoorbeeld niet, dat voor de zogeheten 'bike dispenser' wél. Het voornaamste succesnummer uit de gehele serie is de inmiddels vertrouwde blauwe OV-fiets.
Goudappel Coffeng en PriceWaterhouseCoopers evalueerden vorig jaar de tot dan toe 48 ingediende projecten waarvoor in totaal 5,5 miljoen subsidie-euro's op tafel kwamen. Conclusie: het geld was goed besteed. De ideeën voldoen aan de doelstellingen van de Nota Mobiliteit. Niet altijd echter zijn concrete resultaten meetbaar en aantoonbaar. Voor toekomstige verdere evaluatie ontwikkelden de beide bureaus daarom een nieuw toetsingskader.
Volgens taakmanager Mobiliteit en Ruimte van Gea van Ootmarssen van SenterNovem ontdekken steeds meer werkgevers en ook publiekstrekkers dat er met creativiteit mobiliteitswinst valt te boeken. Ook gemeenten, vervoerders en kennisinstellingen etaleren hun vindingrijkheid. Een van de recente voorbeelden is de zogeheten 'ConferenceCard' van Terberg Leasing, waarmee telefonisch vergaderen wordt vergemakkelijkt. Op het gebied van reisinformatie onderscheidden zich eerder al de iPlan-Fietsrouteplanner, een product dat de Fietsersbond samen met de provincie Utrecht ontwikkelde. Essentieel hierin is de flexibiliteit van het systeem: vrijwilligers kunnen heel eenvoudig zelf informatie toevoegen en zodoende fietsroutes optimaliseren.
Terug naar de 'Bellock': dit gsm-fietsslot wordt waarschijnlijk voorjaar 2008 in drie à vijf gemeenten in de praktijk getest. In elke gemeente zouden enkele tientallen fietsers geworven moeten worden. Pluspunt volgens Tom Daggers, die het project samen met het parkeerbedrijf van de gemeente Utrecht ontwikkelde, is dat lokale overheden met providergegevens managementinformatie in handen krijgen, bijvoorbeeld waar en wanneer in de praktijk de grootste stallingsbehoefte bestaat. Vergeleken met andere intelligente fietssloten (chip) hoeft de 'bellock' uit beveiligingsoogpunt niet per se beter te zijn, meent Daggers. 'Voor jongeren kan het eenvoudigweg 'trendy' zijn om de fiets met het mobieltje op slot te zetten.' Bovendien zou de telefoonkaart op die manier ook een soort klantenkaart kunnen worden voor kortingen in bepaalde winkels.
Reactie plaatsen •