Hoe organiseer je een ‘P+R Plus locatie’ zonder, meestal langdurige, vergunnings- procedures? Ted Deckers van Stichting P+R Missie bedacht een opmerkelijke en snelle oplossing: MobiBus.
Aanleiding voor Deckers is dat hij al zeven jaar bezig is om in Alkmaar een vergunning te krijgen voor een servicegebouw van 50 m² met droge horeca, wachtruimte en een informatiepunt op een P+R terrein. ‘Maar dat kan ook anders,’ vertelt Deckers.
P+R locaties hebben in het bestemmingsplan veelal een verkeersbestemming, dus daar kan niet zomaar een gebouw worden neergezet. Dat geldt ook voor carpoolplaatsen die Deckers zou willen opwaarderen tot P+R Plus: P+R terreinen met extra voorzieningen.
Toen Deckers bij Connexxion afgedankte bussen zag staan, zag hij een oplossing voor twee problemen: die van stilstaande bussen én het bouwvergunningprobleem. Deckers’ idee is om zo’n bus van ’s ochtends tot ’s avonds op een P+R terrein neer te zetten. Zo is er altijd iemand die het P+R terrein kan beheren en koffie kan verkopen. De ‘buschauffeur’ is tevens ‘gastheer’. Je hebt geen infrastructuur (riolering, kabels) nodig en kunt toch passende – ook tijdelijke - voorzieningen bieden.
Deckers voert momenteel gesprekken voor een pilotlocatie. Hij wil het project zoveel mogelijk koppelen aan het 45 plus-banen plan.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •