Ministerie wil efficiencyslag slaan in doelgroepenvervoer
Welk deel van de mensen die nu en straks gebruikmaken van het zogenoemde doelgroepenvervoer kan ook met het openbaar vervoer reizen en in hoeverre kan het overige deel efficiënter, lees: gebundeld, worden vervoerd? Over die vraag en de consequenties van zo’n efficiencyslag buigen de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VWS zich. Begin volgend jaar moet er een heldere toekomstvisie liggen. Ondertussen worden op diverse plaatsen de mogelijkheden in de praktijk verkend.
Nederland telt in 2030 naar schatting zo’n tweeënhalf miljoen mensen met een functiebeperking, een toename van 15,9 procent ten opzichte van nu. Deze mensen zullen deels met het openbaar vervoer kunnen reizen en deels zijn aangewezen op het zogenaamde doelgroepenvervoer. Dit laatste vertoont echter een wildgroei aan wetten en (vervoers)regelingen; van leerlingenvervoer voor gehandicapte scholieren tot zittend ziekenvervoer, en van de Wet Voorzieningen Gehandicapten tot het AWBZ-vervoer. Om het vervoeraanbod voor deze groep ook in de toekomst te garanderen wordt nu op een breed vlak onderzocht welke mogelijkheden er nog zijn om enerzijds het openbaar toegankelijker te maken voor mensen met een functiebeperking en anderzijds het ’versnipperde’ doelgroepenvervoer zo veel mogelijk te bundelen en de wet- en regelgeving te vereenvoudigen. Eén van de eerste pilots op dit gebied loopt in de regio Oosterschelde. Hier stelt het Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO) dat een gebied van zeven gemeenten bestrijkt, momenteel een Programma van Eisen op voor een aanbesteding van zo veel mogelijk gebundeld Wvg-, leerlingen- en AWBZ-vervoer. Projectleider Peter Verburg legt uit dat een verkennend onderzoek in de regio heeft uitgewezen dat er efficiencyvoordelen te behalen zijn met gebundelde inkoop van vervoer voor meerdere doelgroepen. Dat kan dan zowel gaan om het vervoer van meerdere groepen in dezelfde bus als om het vervoer van meerdere groepen op verschillende tijdstippen met hetzelfde materieel. Bijvoorbeeld leerlingen en WSW-vervoer voor 9.00 uur en AWBZ-vervoer vanaf 9.00 uur. De aanbesteding moet voor volgend jaar juli resulteren in een herkenbaar systeem voor meerdere doelgroepen dat via één loket beschikbaar komt voor de reizigers. ‘Belangrijke voorwaarde is ook dat dit vervoer goed aansluit op de haltes van het openbaar vervoer’, aldus Verburg. Over de naam van het systeem en de duur van de concessie zijn nog geen beslissingen genomen.
Naast dit concrete gebundelde vervoerproject loopt in Noord-Groningen een project dat Wvg-reizigers wil verleiden om meer gebruik te maken van het openbaar vervoer door de aangepaste buslijn 65 na 9.00 uur gratis aan te bieden. Een algeheel overzicht over de stand van zaken rond de verschillende projecten is sinds 20 september te zien op de website www.kenniscentrumto-do.nl
Reactie plaatsen •