Minister Schultz kiest tracé voor doortrekking A15
De minister kiest definitief voor het alternatief waarbij de nu nog doodlopende A15 wordt doorgetrokken met een brug over het Pannerdensch Kanaal en een halfverdiepte ligging tussen Duiven en Zevenaar. Dit is in lijn met de eerder gemaakte financiële afspraak met de stadsregio Arnhem Nijmegen en de provincie Gelderland. Met de aanleg van de ontbrekende schakel in de belangrijke verkeersader tussen Rotterdam en Duitsland, verbetert de bereikbaarheid in Oost-Nederland, en komt er een einde aan de overlast van het (internationale) doorgaande verkeer.
Aanbesteding
De ANWB vindt dat de marktpartijen uitgedaagd dienen te worden om met de beste verbinding te komen die binnen het budget past voor de kruising met het Pannerdensch Kanaal. Uit recente berekeningen van een expertgroep blijkt dat een tunnel ook haalbaar is binnen het totale budget van 805 miljoen euro. Volgens de nieuwe regels voor het aanleggen van infrastructuur moet er naar alle mogelijkheden worden gekeken. Rob Gremmen, regiomanager bij de ANWB: ‘De keuze voor een brug komt te vroeg. De keuze voor een oplossing moet het resultaat zijn van een open aanbesteding en niet daaraan vooraf gaan. Door marktpartijen uit te dagen om met voorstellen te komen voor zowel tunnel- als brugvarianten is er een heldere afweging te maken.’
Het streven is om in 2015 te starten met de aanleg van de nieuwe verbinding. De bouw zal ongeveer drie jaar duren.
Auteur: Joske van Lith
Minister Schultz van Haegen kiest definitief voor het alternatief waarbij de nu nog doodlopende A15 wordt doorgetrokken met een brug over het Pannerdensch Kanaal en een halfverdiepte ligging tussen Duiven en Zevenaar.
Reactie plaatsen •