Minder weggeluid door betonnen sleuf en laag geluidsscherm op N732
Provincie Overijssel voert langs de N732 Enschede-Losser twee proeven uit om het verkeersgeluid langs provinciale wegen terug te dringen. Daarvoor worden op twee weggedeelten van 100 meter lengte betonnen sleuven en lage geluidsschermen aangebracht. Beide proeven duren tot en met maart 2015.
De effecten van de proeven worden in het voorjaar van 2015 geanalyseerd. De provincie betaalt de kosten van de proeven (30.000 euro). De proeven worden uitgevoerd door 4Silence uit Enschede en Altena Infra-materialen uit ’t Harde, in nauwe samenwerking met de Universiteit Twente.
Betonnen sleuven
Binnen de Universiteit Twente is bedacht om via betonnen sleuven (geluidsdiffractoren) langs de weg het geluid van het wegverkeer af te buigen naar boven. Geluid bestaat uit geluidsgolven. De geluidsgolf komt in de sleuf, wordt weerkaatst, komt weer uit de sleuf en drukt vervolgens de achterop komende geluidsgolf naar boven. De proef met de sleuven worden uitgevoerd op gelijke hoogte met het wegoppervlak, zo dicht mogelijk bij de geluidsbron, de band van de auto. Daar zijn de sleuven het meest effectief. De sleuven kunnen een aanvulling zijn op geluidsreducerend asfalt en geluidsschermen. De verwachting is dat het geluid langs de weg met 3-4 decibel afneemt.
Lage geluidsschermen
Gewone lage geluidsschermen zijn vaak beter in te passen en verstoren het zicht niet, maar functioneren vaak niet voldoende: het geluid gaat erover heen. Daarom is er een proef bedacht om de betonnen sleuven ook te plaatsen bovenop lage geluidsschermen (70 cm. hoog) naast de weg. Het zicht wordt niet belemmerd en het geluid achter het scherm wordt gereduceerd, omdat het wordt afgebogen naar boven.
Alternatief voor geluidsreducerend asfalt
In Nederland zijn al meerdere proeven met betonnen sleuven uitgevoerd waaronder in Enschede, Hummelo en Soesterberg met positieve resultaten. De proeven langs de N732 hebben vooral als doel om te bepalen of de sleuven en het lage geluidscherm toepasbaar zijn langs wegen met gewoon asfalt. Dit zou dan een alternatief kunnen zijn voor het minder duurzame geluidsreducerende asfalt.
De geluidsgolf komt in de sleuf, wordt weerkaatst, komt weer uit de sleuf en drukt vervolgens de achterop komende geluidsgolf naar boven. De sleufproef wordt uitgevoerd op gelijke hoogte met het wegoppervlak, zo dicht mogelijk bij de geluidsbron, de b...
Reactie plaatsen •