Minder verkeersovertredingen geconstateerd in 2020
In 2020 zijn 7,77 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd, tegenover 8,37 miljoen in 2019. De daling is vooral zichtbaar bij overtredingen die onder Mulder-wetgeving vallen (Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften, Wahv) en dus op kenteken beboet worden. Het aantal boetes na een staandehouding is juist gestegen.
De daling van het aantal verkeersboetes is vooral toe te schrijven aan minder op kenteken geconstateerde verkeersovertredingen, 7.223.157 in 2020, tegen 7.838.782 een jaar eerder. Het aantal verkeersboetes na een staandehouding is vorig jaar juist gestegen van 530.698 in 2019 naar 556.304 in 2020. Deze stijging kan verklaart worden door grotere politie-inzet.
Handheld bellen en appen
Het aantal boeten voor niet-handsfree telefoongebruik is gestegen van 121 duizend naar 168 duizend. Dit komt vooral doordat ook handheld bellen en appen op de fiets verboden is sinds 1 juli 2019. 47 duizend fietsers ontvingen hiervoor een bekeuring in 2020.
Snelheidsovertredingen
Zoals gebruikelijk zijn de meeste verkeersboetes opgelegd voor overschrijding van de maximumsnelheid; 6,36 miljoen in 2020 (6,83 miljoen in 2019). De meeste overtredingen zijn geconstateerd met digitale handhavingsmiddelen op kenteken; flitspalen, mobiele radarsets en trajectcontroles. Het aantal trajectcontroles op N-wegen is uitgebreid met 18 locaties, wat ook terug te zien is in de boetecijfers.
Buitenlandse verkeersovertreders
In 2020 zijn van de opgelegde verkeersboetes 870.695 boetes naar een buitenlandse verkeersovertreder verstuurd, tegen 1.000.460 een jaar eerder. Vanaf december 2019 zijn ook Cyprus, Denemarken en Griekenland aangesloten op de geautomatiseerde uitwisseling van kentekengegevens op basis van de Europese richtlijn Cross Border Enforcement (CBE). Dit betekent dat bestuurders uit deze landen automatische een boete thuis ontvangen wanneer zij in Nederland een verkeersovertreding hebben begaan die met een digitaal handhavingsmiddel is vastgesteld.
In mijn optiek betreft het hier om een stijging van de de aantal overtredingen per bestuurder.
Als ik mij niet vergis waren er in 2020 veel minder auto's op de weg ten opzichte van 2019. Het waren zeker 8.525% minder auto's op de weg dan in 2019.
Het stukje ziet er leuk uit maar het vertekent ook wel een beetje.
Ik zou wel willen zien : hoeveel weggebruikers waren er op de weg en hoeveel van die weggebruikers hebben een financiële sanctie mogen ontvangen...
Wanneer de hoeveelheid wegebruikers vermindert dan win je echt in veiligheid!
Dan kun je ook gerichter actie ondernemen.
Ingediend door Ferry Stroet op ma, 15/02/2021 - 16:16
Reactie plaatsen •