Minder verkeerslawaai door geluidsgoot
Een langgerekte goot, parallel aangebracht aan de zijkant van de weg; dat zou wel eens een goedkoop en effectief middel kunnen zijn om het lawaai van het verkeer te verminderen!
De goot, die op het eerste gezicht lijkt op een afvoergoot voor hemelwater, bestaat uit lange sleuven van verschillende afmetingen, zogeheten diffractoren, die zorgen voor diffractie (afbuiging) van geluidsgolven. Door de afbuiging naar boven blijft het geluid wel bestaan, maar de naaste omgeving ondervindt er minder hinder van. Voor dr. ir. Ysbrand Wijnant van de Universiteit Twente kwam het idee voor de toepassing van diffractoren op logische wijze voort uit eerder onderzoek van hem naar akoestische golven. ‘We hebben eerst proeven gedaan met sleuven parallel aan de weg, maar het leek voor de veiligheid beter om een visgraatpatroon aan te houden,’ aldus Wijnant, ‘Bij de Knalhutteweg in Enschede is een eerste proef met succes afgesloten, binnenkort moeten extra proeven uitwijzen hoe de sleuven bij intensiever autoverkeer hun werk doen.’ De huidige sleuven resoneren op geluid met frequenties van 400 tot 1500 Hz. Een interessante optie is, volgens Wijnant, om te variëren met de diepte van de sleuven om zo specifieke geluidsfrequenties aan te pakken. Bijvoorbeeld om het kenmerkende lage geluid van vrachtwagens te kunnen verminderen.
Auteur: Jacques Lorsheijd
De goot bestaat uit lange sleuven van verschillende afmetingen, die zorgen voor diffractie (afbuiging) van geluidsgolven.
Reactie plaatsen •