Minder verkeer, minder ongelukken: verkeer toch onveiliger
Door de coronamaatregelen is het rustiger op de weg en neemt het aantal ongelukken af, maar toch wordt het er niet veiliger op. Bij de ongelukken raken gemiddeld meer mensen gewond of zijn er meer dodelijke slachtoffers, blijkt uit recente ongevallencijfers. ’Het verkeer is anders dan normaal, maar niet minder gevaarlijk,’ zegt landelijk projectleider Infrastructuur Paul Broer. ‘Opletten in het verkeer, nu nog meer dan anders, is van groot belang.’
Door Erik Donkers, VIA.
Broer had niet verwacht dat het verkeer onveiliger zou worden. ‘In deze coronatijd is er aanmerkelijk minder verkeer en minder ongevallen. Dat zie je ook terug in de cijfers, maar tot je schrik zie je ook dat dat niet geldt aan de slachtofferkant.’
Aantal ongelukken gehalveerd
De cijfers zijn op een rijtje gezet door verkeerskundig ICT-bedrijf VIA en de politie. Sinds de invoering van de coronamaatregelen verdwenen de files van de wegen, en halveerde het aantal ongevallen ten opzichte van het gemiddelde in de jaren 2017-2019. Het aantal gewonden en doden per ongeval stijgt tijdens de coronaperiode. Er zijn 14 procent meer slachtoffers per ongeval dan in dezelfde periode in 2017-2019.
Opvallende toenames
Het ongevallenonderzoek is gericht op de verschillen tussen de coronaperiode (week 12 t/m 17) en de ‘normale’ periode (in 2017 t/m 2019). Een aantal opvallende zaken is naar voren gekomen. Wat de precieze oorzaak is van de toename van het aantal slachtoffers bij ongelukken, wordt nog verder onderzocht. Wel ziet Broer opvallende zaken. ‘Je ziet een toename van slachtoffers onder fietsers en voetgangers en ook kinderen. Dat gebeurde in de periode dat het gemotoriseerde verkeer enorm terugviel en tegelijkertijd kinderen veel meer gingen buiten spelen. Je zag ook dat meer mensen gingen fietsen.’
Elk jaar zijn er in het voorjaar, als het weer mooi weer wordt, tijdens weekenden meer ongevallen met motorrijders. ‘Ook dat zien we dit jaar terug’, zegt Broer. ‘Nu nog meer dan vorig jaar.’ De projectleider merkt ook op dat er meer ongelukken zijn met bestelauto’s. ‘Dat is ook verklaarbaar, mensen bestellen immers nu meer online en dus maken de bestelauto’s nog meer kilometers dan normaal.’
Rustige weg, harder rijden?
Ook onder de groep jonge automobilisten is het aantal ongelukken gestegen. ‘In de leeftijd 18 tot 20 jaar is een bijzondere stijging’, zegt Broer. ‘In diezelfde leeftijdsgroep zagen we eerder een toename van het aantal invorderingen van rijbewijzen na extreme snelheidsovertredingen. Misschien grijpt een deel van die groep de rustige wegen aan om hard te gaan rijden. Heel gevaarlijk; de kans dat het misgaat, is zeker aanwezig.’
De coronatijd vergt meer oplettendheid van weggebruikers concludeert Broer. ‘Deze week gaan de kinderen gaan weer naar school, mensen gaan meer de straat op. Er zijn weer meer verplaatsingen, dat heeft effect op het verkeer. Het is anders en het verkeer is voorlopig nog niet normaal. Mensen moeten blijven opletten, juist nu.’
Lees hier het hele rapport. (VIA)
Foto: Shutterstock
Ik heb moeite met de term 'ongeluk'. Dat suggereert dat er weinig aan te doen was. Vaak (90% volgens SWOV) is het een menselijke fout: te hard rijden, afgeleid door smartphone, drank etc. Liever de term 'aanrijdingen' of 'ongevallen'.
Ingediend door Michiel op do, 14/05/2020 - 16:11
Een schitterend mooi artikel inzake verkeersveiligheid. Want verkeersongevallen worden voor 90% veroorzaakt/toegeschreven door falen van menselijk gedrag (bron SWOV). Het Eu-65+ bonusplan inzake verkeersveiligheid wat hier gezien mag worden als een leerzaam innovatieproject, brengt dat zeker terug naar maximaal 60% à 50%. Het plan staat voor een aantrekkelijke uitdaging, voor kwaliteit en tastbaar rendement. Verkeersdeelnemers hebben aan het bonusplan een soort ‘geleidehond’ die zorgt en fungeert voor veiligheid met succes om voorgestelde doelstelling te bereiken en ook nog waakzaam is en blijft voor eventueel nare verrassingen!
Ingediend door J.A. van Schendel op ma, 21/09/2020 - 11:14
Reactie plaatsen •