Minder geld voor gerenommeerde OV-Klantenbarometer
I&O Research gaat in samenwerking met inno-V en p2projectmanagement de komende 5 jaar de OV-Klantenbarometer uitvoeren. Het team won de openbare aanbesteding. Het ministerie betaalt minder aan dit, intussen, gerenommeerde periodieke, KpVV-klanttevredenheidsonderzoek.
De OV-Klantenbarometer is een jaarlijks onderzoek naar de mening van reizigers over het openbaar vervoer. Reizigers geven daarbij rapportcijfers aan verschillende aspecten, zoals de kans op een zitplaats, de sociale veiligheid en informatie bij vertraging. Opdrachtgever is KpVV.
Opzet blijft gelijk
De afgelopen 5 jaar werd het onderzoek uitgevoerd door de combinatie Goudappel Coffeng en DTV Consultants. Het onderzoek zal met de nieuwe combinatie niet veranderen van opzet, vertelt Gerard van Kesteren van KpVV: ‘Het moet natuurlijk vergelijkbaar zijn met vorige resultaten.’
Minder onderzoeksgebieden
Wel wordt het aantal onderzoeksgebieden teruggebracht van 87 nu tot zo’n 65 in 2016. Nu worden er soms nog meerdere gebieden onderscheiden binnen een concessiegebied, maar dat gaat veranderen. Dat heeft een financiële reden.
Tot nu toe werd de OV-Klantenbarometer voor de helft betaald door het ministerie van I en M en voor de helft door de OV-autoriteiten. Het ministerie heeft echter aangekondigd minder te willen betalen. Van Kesteren: ‘Dat betekent dat we grofweg tweederde van het budget overhouden.’
Bonussen Connexxion-managers
Het onderzoek wordt sinds 11 jaar gehouden en is in de loop der tijd steeds belangrijker geworden. Niet alleen worden bonus/malusregelingen in de concessies deels opgehangen aan de rapportcijfers uit de barometer, ook, zo ontdekte men bij KpVV, is 15 procent van de bonussen van Connexxion-managers gekoppeld aan resultaten van de OV-Klantenbarometer.
Auteur: Karin Broer
De OV-Klantenbarometer is een gerenommeerde graadmeter geworden
Reactie plaatsen •