'Meteo-groen' voor fietsers in Grave
Koud, nat of allebei tegelijk? Fietsers in het Noord-Brabantse Grave krijgen eerder groen bij onbehaaglijke weersomstandigheden. Hiervan is sprake bij de kruising van de N324 en de plaatselijke Trompetterstraat. 'Leuke maatregel voor weinig geld, wat wil je nog meer', typeert provinciaal projectleider Sjef van Hijfte.
Alles bij elkaar kost de maatregel - plaatsing weerstation plus aanpassing van de VRI - amper drie mille. Nog lager vallen de kosten uit ingeval de meteovoorzieningen meteen worden 'meegenomen' bij plaatsing van een nieuwe VRI.
Comfort en veiligheid gaan bij de maatregel in Grave hand in hand. Bij regen en bij temperaturen onder de 10 °C wordt de groenfrequentie voor fietsers in de regelcyclus verdubbeld of zelfs verdrievoudigd. Waar normaal de wachttijden tot een minuut kunnen oplopen, komt de fietser bij onaangenaam weer nu binnen een handvol seconden aan bod. Er is één 'maar': de cyclus wordt alleen aangepast als de verkeersintensiteit het toelaat. De doorstroming van het autoverkeer mag niet in het gedrang komen.
Aan fietsers bij de betreffende oversteek, waar veel woon-schoolverkeer gebruik van maakt, is de maatregel niet ongemerkt voorbij gegaan. 'Men bemerkt de tijdwinst wel degelijk. Uit een vergelijking van de voor- en na-enquêtes blijkt dat de mensen zonder uitzondering positief zijn', aldus Van Hijfte.
Volgens Van Hijfte is de Gravese variant een landelijke primeur. Wel nam de gemeente Oosterhout eerder een VRI met een regensensor in gebruik, waarbij fietsers eveneens extra groen krijgen. Dat in Grave ook de temperatuur en de verkeersintensiteit in de regeling is betrokken, is zijns inziens uniek.
Noord-Brabants verkeersgedeputeerde Cora Steffens noemt het 'project Grave' een mooi voorbeeld van hoe de techniek de verkeersveiligheid kan dienen. Noord-Brabant streeft ernaar de verkeersveiligste provincie van Nederland te worden. De verwachting is dat extra groen tot minder roodlichtnegatie leidt. Na verdere evaluatie van de maatregel wordt beoordeeld of 'meteo-groen' voor fietsers ook elders in de provincie kan worden toegepast.
Met het weersafhankelijke groen wordt voortgeborduurd op 'tovergroen', waarmee al ruim vijf jaar ervaring bestaat. Hierbij wordt bij gedetecteerd vrachtverkeer de groentijd voor het autoverkeer verlengd.
Reactie plaatsen •