Meetsystematiek moet afhandeling ongevallen verkorten
Grontmij ontwikkelt in opdracht van Rijkswaterstaat een meetsystematiek voor Incident Management, om inzicht te verkrijgen in het verloop van de tijdsduur van incidenten over een langere periode.
Bij ongevallen of incidenten moet de weg zo snel mogelijk worden vrijgemaakt. Om dit proces te versnellen werken de betrokken partijen structureel samen, voor een betere verkeersveiligheid en doorstroming. Dat bespaart jaarlijks tientallen miljoenen euro’s.
Incidentduur
De door Grontmij ontwikkelde meetsystematiek Incidentduur maakt het mogelijk om vast te stellen of maatregelen bijdragen aan een verdere minimalisatie van de gemiddelde afhandelingsduur op het rijkswegennet. Hans Drolenga van Grontmij: ‘We zijn nu in afwachting van data die de ketenpartners leveren. Deze data van verschillende partijen koppelen we aan elkaar. Zo krijgen we ook inzicht in de afhandelingsduur van incidenten waarbij verschillende partijen – Rijkswaterstaat als wegbeheerder, bergers en hulpdiensten - zijn betrokken.’
Incidentafhandeling verkorten met 25 procent
De ambitie is om in 2015 de incidentafhandeling met 25 procent te verkorten ten opzichte van 2008. De verwachting is dat begin april de eerste metingen kunnen worden gepresenteerd.
Auteur: Jacques Lorsheijd
De ambitie is om met de nieuwe meetsystematiek de afhandeling van incidenten op de rijkswegen met 25 procent te verkorten. Dat bevordert ook de doorstroming.
Reactie plaatsen •