Meer 'verbeelding' op de borden
Wegwerkzaamheden? Filevrij? Uitgezonderd?! Het Nederlands wegverkeer mag internationaler zijn dan ooit, voor de doorsnee Poolse of Oost-Europese vrachtwagenchauffeur zijn bovengenoemde aanduidingen boven of langs de weg abacadabra. Het wordt tijd dat in ieder geval op DRIP’s boven de snelweg pictogrammen de plaats gaan innemen van Nederlandstalige teksten.
Dat is één van de lessen die kan worden getrokken uit een recent onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat-Limburg op de chauffeursverzorgingsplaats langs de A67 bij Venlo. Aanleiding vormde de algemene verloedering waaraan deze jaren '50-locatie de laatste tijd ten prooi is gevallen. In het onderzoek en in de enquêtes door DHV Ruimte en Mobiliteit zijn voor de Adviesdienst Verkeer en Vervoer ook vragen 'meegenomen' over reisplanning vooraf en verkeersinformatie.
‘De muur’ mag 18 jaar geleden zijn gevallen, op het grensemplacement Venlo heerst nog een duidelijke scheidslijn tussen West- en Oost-Europese chauffeurs. Sterker nog: de eerste categorie mijdt de verzorgingsplaats en prefereert elders gelegen betaalde voorzieningen waaraan hun Oost-Europese collega's juist een broertje dood hebben.
In combinatie met sterk achterstallig onderhoud heerst op het Venlo-terrein een unheimische jaren ’50-sfeer die aan het Oostblok doet denken, onderschrijft medewerker voorbereiding en programmering Harrie Commies van Rijkswaterstaat-Limburg. Uit de interviews met 39 Poolse, 30 Nederlandse en 22 andere West-Europese chauffeurs ontstaat wel een beeld van hoe niet alleen de verzorgingsplaats uit de negatieve spiraal kan worden gehaald. Maar ook hoe de Oost-Europeanen zich op de Nederlandse weg wat minder 'loners' kunnen voelen.
Bezien wordt dit najaar of de verzorgingsplaats met een betere inrichting kan worden uitgebreid van 100 tot ongeveer 130 à 140 parkeerplaatsen en bijvoorbeeld ook hoe met (24-uurs) toezicht de sfeer kan worden verbeterd.
Toezicht biedt tevens een mogelijkheid om de Oost-Europese vrachtrijders beter te bereiken, meent Harrie Commies. Ter plekke kan dat met Poolstalige vlugschriften over (de op lange termijn) verwachte weg- en verkeerssituaties, maar bijvoorbeeld ook over hoe in Nederland incident management in z'n werk gaat. Voor actuele of zelfs acute informatie wordt overwogen of Rijkswaterstaat niet zou kunnen 'inbreken' op het vrachtrijderskanaal 28.
Achter het stuur moet de Oost-Europese vrachtrijder ook beter worden bediend. Waar de West-Europese collega van de Nederlandstalige teksten boven en langs de weg nog wel chocola weet te maken, haakt de Oost-Europeaan à la minute af, meent Commies. De nieuwe generatie DRIP’s die vrijer programmeerbaar zijn dan oudere exemplaren, zouden de mogelijkheid moeten bieden gebruik te maken van de internationaal erkende symbolen voor files en wegwerkzaamheden.
Komend najaar wordt met alle betrokken partijen, waaronder Transport en Logistiek Nederland, overlegd hoe de DHV-bevindingen in de praktijk kunnen worden vertaald.
Reactie plaatsen •