Meer mensen in Doetinchemse stadsbus
Het bleek een gouden greep van de gemeente Doetinchem om de bestaande jaarlijkse lump sum voor de stadsbus voortaan doelgroepgericht in te zetten. Een jaar na de invoering van de proef met goedkope busabonnementen voor 65-plussers steeg het totale gebruik van de stadsbus met meer dan 30 procent.
De gemeente heeft op advies van vervoerder Syntus dan ook besloten het experiment met tenminste een jaar te verlengen tot 1 oktober 2005. Als het huidige succes zich voortzet, wordt overwogen de pilot om te zetten in een definitieve regeling.De senioren mogen zelf kiezen voor hoeveel maanden zij een abonnement nemen, voor minimaal twee maanden (6 euro) tot maximaal een jaar (26 euro). De abonnementen geven recht op onbeperkt reizen met de twee stadslijnen die Doetinchem telt en zijn verkrijgbaar in de gemeentewinkel van het stadhuis.
In het afgelopen jaar verkocht Doetinchem een kleine 1000 maanden aan abonnementen. Tellingen van Syntus tonen aan dat er doordeweeks 33,3 procent meer mensen in de bus zitten dan een jaar geleden. Op zaterdagen steeg het busgebruik zelfs met 41,4 procent.
Syntus is hierover niet ontevreden en verwacht op basis van ervaringen met een soortgelijk project in Zutphen een verdere groei in het komende jaar. Woordvoerder Peter Lensink laat weten dat de reizigerstoename in Doetinchem grotendeels is te danken aan de goedkope abonnementen. Er lopen geen andere acties. Ondanks het succes denkt hij niet aan uitbreiding naar andere plaatsen. ‘Als vervoerder zijn we terughoudend met goedkoop openbaar vervoer. We kennen immers al de gereduceerde roze strippenkaart.’
De stadsbus van Doetinchem werd in 1996 ingesteld op verzoek van de gemeente, die er jaarlijks 150.000 euro eigen middelen in steekt. De laatste jaren nam de bezetting van de bus steeds verder af. Beleidsmedewerker Wim Regenspurg heeft de indruk dat vooral de invoering van de goedkope deur-tot-deur-regiotaxi hier debet aan is. ‘We hebben serieus overwogen de stadsbus op te heffen. Syntus vond echter dat we eerst moesten zoeken naar alternatieve en meer gerichte manieren om het budget te spenderen. Dat hebben we dus gedaan.’
Een verdere uitbreiding van het stadsbusnet of een verhoging van de frequentie bleek niet zinvol vanwege de hoge investeringen en de beperkte te verwachten effecten. Door te kiezen voor goedkope abonnementen voor ouderen slaat Doetinchem twee vliegen in één klap: meer mensen in de bus en een grotere toegankelijkheid van voorzieningen voor senioren in het kader van het gemeentelijke ouderenbeleid. Duidelijk is ook dat ‘de prijs’onder ouderen een belangrijke factor lijkt in de afweging om wel of niet op reis te gaan. Bij verdere stijging van het busgebruik onder deze doelgroep loopt de gemeente bovendien weinig financieel risico. Het budget laat ruimte voor in totaal 2000 maandabonnementen.
Reactie plaatsen •