Meer grip op taxivervoer
Gemeenten krijgen meer bevoegdheden om aanvullende regels te stellen aan de kwaliteit van het straattaxivervoer. Dit maakt het onder meer mogelijk om groepsvorming van taxichauffeurs als eis te stellen voor toegang tot de lokale markt. Hierdoor wordt de anonimiteit van zelfstandige rijders doorbroken. Het kabinet heeft hiertoe ingestemd met aanpassing van de Wet personenvervoer 2000.
Deze aanscherping van het taxibeleid vloeit voort uit de Toekomstvisie Taxi van vorig jaar waarin maatregelen zijn voorgesteld om de kwaliteit van het taxivervoer te verbeteren. Belangrijkste maatregel is het vergroten van de bevoegdheden van gemeenten. Hiervoor was het nodig om de Wet personenvervoer 2000 te wijzigen en hierover aan de Raad van State advies te vragen. In de praktijk kunnen gemeenten groepseisen stellen aan het gedrag van taxichauffeurs, een heldere klachtenprocedure en herkenbare en traceerbare taxi's. Daardoor worden taxichauffeurs, als lid van een groep, aanspreekbaar op hun dienstverlening. Daarnaast kunnen gemeenten bijvoorbeeld kwaliteitseisen stellen aan taxichauffeurs of een vervoerplicht invoeren op standplaatsen, zodat het weigeren van korte ritten tot het verleden behoort. In enkele grote gemeenten lopen al proefprojecten met groepsvorming. Ook gelden vanaf 1 juli 2010 nieuwe regels waardoor bij crimineel gedrag van taxichauffeurs de chauffeurspas direct kan worden ingetrokken. De wijziging in de Wet personenvervoer 2000 kan na behandeling in de Eerste en Tweede kamer op 1 januari 2011 doorgevoerd worden.
Reactie plaatsen •