Meer boetes door toename mobiele flitscontroles
Vooral op de A4, A6 en de A7 wordt meer op snelheid gecontroleerd dan in voorgaande jaren, schrijft het AD. De A13 spant nog altijd de kroon: van mei tot en met oktober zijn hier bijna 500 meldingen gedaan van te hard rijden en ook de meeste boetes uitgedeeld. De bedragen van de boetes variëren van enkele tientjes naar maximaal 400 euro.
Technische problemen
Dat de politie nu meer controleert dan in voorgaande jaren heeft onder meer te maken met eerdere technische problemen. “De afgelopen twee jaar kampten we met aanloopproblemen en een storing in de software”, legt Egbert-Jan van Hasselt van de Nationale Politie uit aan het AD. De stijging in het aantal boetes ten opzichte van voorgaande jaren zet nog altijd door, met 300.000 boetes in september en oktober.
Vooral bij moderne auto’s ligt het gevaar van te hard rijden op de loer, zo stelt Van Hasselt: “Auto’s zijn steeds stiller. Je hoort bijna niet meer hoe hard je rijdt, waardoor je zomaar tien kilometer te hard gaat.”
Van Hasselt stelt dat dit precies het verschil kan zijn tussen net geen of juist wel ernstig letsel. Volgens Van Hasselt veroorzaakt te hard rijden de meeste slachtoffers binnen de bebouwde kom, waar fietsers en auto’s zich naast elkaar begeven.

Een mobiele flitspaal
Reactie plaatsen •