Meer begrip door Amsterdamse berm-GRIP
Waarschijnlijk vanaf augustus krijgen automobilisten op de Amsterdamse ring exacte reistijdinformatie naar hoofdstedelijke centrumlocaties. Een netwerk van 20 berm-DRIPs langs de A10 kan dan in bedrijf worden genomen. Dat verwacht verkeerskundige Ton van Rijn van Rijkswaterstaats Verkeerscentrale Noordwest-Nederland.
De DRIPs zijn al geïnstalleerd. Het zwarte beeld dat ze nu nog vertonen, maakt binnen enkele maanden plaats voor actuele trajecttijden zodra de aansturing en informatieverwerking is geregeld. Hiervoor is het wachten op de kentekencamera’s die onder andere op het gemeentelijke wegennet binnen de ring worden geplaatst. Aan de hand van de volgtijden op centrumgerichte trajecten kunnen dan reistijden nauwkeurig worden voorspeld en gepresenteerd. Behalve berm-DRIPs werpt de VCNWN ook de ‘GRIP’ als grafisch broertje in de strijd. Een oplichtend LED-beeld langs de kant van de weg toont automobilisten wat van hen wordt verwacht. Voorbeeld hiervan is de GRIP op de oosttangent van de A10 bij knooppunt Watergraafsmeer. Sinds driekwart jaar wordt hier, met name in de avondspits, de rechter van de drie rijstroken afgekruist om plaats te maken voor invoegend verkeer vanaf de A1 uit de richting Amersfoort. Zodra op deze A1 file ontstaat, wordt hier een korte, extra invoegstrook vrijgegeven. Het ringverkeer moet daarvoor dan wel inschikken.
Als de verkeersintensiteit op de A10 dat toelaat - ‘de ring moet draaiende blijven, dát heeft voorrang’, beklemtoont Van Rijn - wordt het verkeer ter plekke naar twee stroken afgeknepen. ‘Op zichzelf functioneert dat al twee jaar goed’, vertelt Van Rijn. ‘Binnen vijf of tien minuten geeft dat lucht en lost de file op de A1 zich op. Probleem was alleen dat het ringverkeer geen idee had van het ‘waarom’ van de maatregel. Dat leidde tot veel telefoontjes aan de verkeerscentrale. Met de komst van de GRIP is dat voorbij.’
Een tweede GRIP op de noordoever van het IJ, eveneens aan de oosttangent, komt binnen enkele maanden in actie. Deze GRIP is onderdeel van het ringnetwerk van 20 DRIPs en gaat het zuidwaartse A10-verkeer informeren over de verkeerssituatie op de corridors naar de Piet Hein-tunnel en de Gooiseweg. Ook kunnen hier dan route-alternatieven worden gepresenteerd.
Het totale netwerk van berm-DRIPs langs de Amsterdamse ring is een van de vruchten van ‘Fileproof’ het project dat eind vorig jaar werd afgerond en waarbij uit duizenden ideeën van burgers zo’n 50 pilots werden geselecteerd. Het A10-project is gericht op betere doorstroming op de ring.
Auteur: Joske van Lith
De GRIP op de A10 bij Watergraafsmeer informeert de weggebruiker over het afknijpen naar twee rijstroken
Reactie plaatsen •