Meer Amerikanen willen minder autoafhankelijk zijn
De binnenstad van Austin (Texas) staat bekend als loop- en fietsvriendelijk met populaire woon- en werkplekken. Maar ook de buitenwijken komen als zodanig in beeld. Bouwplannen op de tekentafel voor het hele stedelijke gebied, wijzen erop dat Amerikanen straks vaker de auto laten staan.
Binnen de stadsgrenzen van Austin loopt relatief goed busvervoer en sinds enkele jaren verbindt een light rail enkele voorsteden met het stadscentrum. De stad telt 750.000 inwoners, de directe omgeving nog eens zoveel. De binnenstad is levendig, met veel functiemenging en compacte bouw.
Maar geldt een vervoerkeuze ook voor buitenwijken en voor stedelijke randen waar ander vervoer dan de auto lastiger te organiseren valt? Ongeveer de helft van in voorbereiding zijnde bouwplannen toont een enigszins Nederlands aandoende aanpak: fijnmazige wijkplanning, openbaar vervoerhaltes op centrale punten, geplande loop- en fietsstructuren. Dat bleek op de jaarmarkt van de afdeling Austin van Urban Land Institute (ULI), een denktank en onderzoeksorganisatie. Daar toonden projectontwikkelaars hun plannen voor 2013 en verder. Optimale looproutes binnen wijken staan centraal, terwijl beter openbaar vervoer en fietsroutes het toefje extra zijn, aldus standhouders. Bij de andere helft van de plannen ontbreekt integrale benadering: daar stopt een enkele bus ver weg aan de snelweg, of is de haltekwaliteit vergelijkbaar met die van een lantaarnpaal.
Regiodirecteur van ULI David Knoll: ‘De consumentenvoorkeur verandert. Steeds meer centraal staat de nabijheid van goede scholen.’ De gedachtegang van de modale Texaan is weliswaar ‘hoe verder weg van je werk, school of voorzieningen, hoe groter het huis dat je kunt betalen’, maar 4 maanden na verhuizing naar zo’n ruimere woning, dringt bij huishoudens door dat de tol hoog is: dagelijks een hele lange pendel.’ Langzaam, en zeker gestimuleerd door de onzekere toekomst van de benzineprijzen, kiezen meer Amerikanen voor locaties waar ze de auto niet altijd nodig hebben.
Auteur: Margriet Verhoog
Foto: LightRailNow!
Reactie plaatsen •