Machinist op bouwplaats regelt verkeer
Een proef op de A27/A28 om de veiligheid rond het asfalteren van wegen te verhogen door verkeerslichten op asfalteermachines te monteren, lijkt geslaagd.
De proef vond plaats binnen de ‘Combinatie De Utrechtse Tulp’, een samenwerkingsverband van Vialis, KWS, Van Hattum en Blankevoort, Gebr. Van Kessel en Mourik. De asfalteermachines van deze bedrijven worden blijvend uitgerust met het door Vialis ontwikkelde systeem.
Werking
Het op de asfalteermachine gemonteerde verkeerslicht is zo geplaatst dat de chauffeurs van de met asfalt geladen vrachtwagens het verkeerslicht altijd kunnen zien. Standaard staat het verkeerslicht op rood. Zodra de machinist van de asfalteermachine handmatig de vrijgaveknop van het verkeerslicht indrukt, springt het verkeerslicht op groen. Bij een groen verkeerslicht wordt de ruimte tussen de vrachtwagen en de asfalteermachine vrijgegeven en mag de chauffeur van de vrachtwagen doorrijden naar zijn eindbestemming om te lossen. Zodra de machinist de knop loslaat springt het sein op rood en dienen de vrachtwagens direct te stoppen.
Machinist regelt het verkeer
De machinist van de asfalteermachine heeft vanuit zijn positie altijd het beste zicht op de medewerkers rondom zijn werkplek. Hij kan dan ook het beste beoordelen wanneer de met asfalt geladen vrachtwagen richting de locatie mag rijden. De machinist zal dit alleen toegestaan wanneer er zich geen personeel meer bevindt tussen de asfalteermachine en de vrachtwagen. Alleen dan zal hij het verkeerslicht op groen laten springen.
Auteur: Joske van Lith
De machinist van de asfalteermachine bedient het verkeerslicht en regelt daarmee het verkeer op de bouwplaats
Reactie plaatsen •