Macedonische studentarchitecten ontwerpen fietsinfra
Met welk infrastructureel ontwerp bevorder je het fietsen in de stad, nog specifieker: in Prilep, Macedonië? Daarover bogen architectuurstudenten van de St. Cyril and Methodius University in Skopje zich, begin april tijdens een vierdaagse workshop. Deze bijeenkomst werd gesteund door de Nederlandse ambassade in Macedonië; een actieve pleitbezorger van het gebruik van de fiets in dat land.
Initiator van de workshop ‘Towns and Bicycles’ was de gemeente Prilep. Nederlandse fietskennis werd ingebracht door het Fietsberaad en Royal Haskoning. De organisatie van de workshop was in handen van de NGO ‘Center for Sustainable Initiatives’. Wim van der Wijk, van Royal Haskoning begeleidde de workshop. Ivar Eenink, afstudeerder aan de NHTV werkte mee aan de voorbereiding en begeleidde de architectuurstudenten tijdens de vierdaagse bijeenkomst.
Eenink: ‘In Macedonië zijn het architecten die de ruimtelijke plannen opstellen. Met deze workshop verkrijgen zij kennis en ervaring van infrastructuur en fietsverkeer, zodat ze er rekening mee kunnen houden in de ruimtelijke plannen. Wat opviel is dat verkeerskundige studenten voornamelijk bezig zijn met praktische en veilige oplossingen, terwijl de studentarchitecten bezig zijn met esthetiek en met afstemming met de omgeving. Beide zijn belangrijk, daardoor wordt door samenwerking de beste kwaliteit bereikt.’ (Zie ook het Spraakmakersinterview op p.14 over verkeerskunde en architectuur - Red).
De workshop startte met een algemene presentatie over de theorie van fietsverkeer door Wim van der Wijk voor de studenten, hun begeleiders en afgevaardigden van de gemeenten Prilep, Bitola & Strumica. De gemeente Prilep gaf daarna uitleg over de structuur van de stad met de belangrijkste bestemmingen, verkeersstromen en de grootste obstakels. Vervolgens maakten de studenten een fietstour om zelf het fietsen in Prilep te ervaren. De tweede dag gaf Van der Wijk een presentatie over fietsvriendelijk ontwerpen van infrastructuur en ruimte. De nadruk lag daarbij op fietspaden, kruisingen en fietsparkeren. Dit vormde tevens de thematische onderverdeling van de studenten in drie groepen die twee routes bepaalden als onderzoeksgebied. De drie groepen ontwikkelden via veldwerk een beeld van het onderzoeksgebied met de problemen. Hierna bepaalde de groep ‘fietspaden’ hoe en waar de fietspaden moeten worden vormgegeven. De groep ‘kruisingen’ analyseerde de fietsvriendelijkheid van twee belangrijke kruisingen, en de groep ‘fietsparkeren’ identificeerde locaties waar fietsparkeerplekken moeten worden gerealiseerd. Vervolgens gingen de studenten aan de slag met het ontwerpen van de fietspaden, kruisingen en fietsparkeerplaatsen. De ontwerpen moesten praktisch en uitvoerbaar zijn. Op de vierde dag presenteerden de studenten hun oplossingen aan de gemeente Prilep, en aan andere betrokkenen en geïnteresseerden, waaronder de afgevaardigden van de omliggende gemeenten en de plaatsvervangend ambassadeur van Nederland. In de volgende weken werkten de studenten aan de eindrapportage en de definitieve ontwerpen. Deze werden op 21 april in het gemeentehuis van Prilep gepresenteerd. De gemeenten Strumica en Bitola hebben aangegeven om deze workshop volgend jaar te herhalen in hun gemeenten.
Een analyse van de workshop en van de ontwerpen van de architecten, leest u op
Tijdens een vierdaagse workshop volgen Macedonische architectuurstudenten een theorieles en een veldoefening om zich na verdere studie te buigen over een infrastructureel ontwerp om fietsen te bevorderen
Reactie plaatsen •