Loos containervervoer aan banden
Lege containers niet langer van hot naar her vervoeren. Oude, in onbruik geraakte Brabantse kanaaltjes met wat sluizen en andere aanpassingen geschikt maken voor duwvaart. Twee projecten die niet alleen in Noord-Brabant, maar ook in Zuid-Holland, Zeeland en Limburg veel vrachtwagenkilometers moeten uitsparen. De vier provincies werken samen in 'Incodelta', een samenwerkingsverband dat het hoofd wil bieden aan de wassende goederenstroom.
Tweederde van de miljard ton aan Nederlands goederenvervoer loopt nu over het Incodelta-gebied. In de hoofdwegenstructuur somt Limburgs provincieambtenaar en Incodelta-programmaleider Aad Orgellist een tiental knelpunten op, onder meer op de A16 van Rotterdam richting Antwerpen en rond Venlo. Ook per spoor en over het water doen zich soms urenlange vertragingen voor. Toch richt Indodelta zich in eerste aanleg niet op deze 'hardware', maar op de 'software', oftewel het slimmer organiseren en soms herverdelen van vervoerstromen.
'Terminalmanagers, logistieke dienstverleners en andere concurrenten in de vervoersbranche werken onder meer met het oog op bedrijfsinformatie niet makkelijk en spontaan samen. De samenwerkende overheden kunnen hier als objectieve partij wel een rol spelen', meent Orgellist.
'Sikzneb', een project voor 'herpositionering' van lege containers, is een voorbeeld waarmee nu al veel vrachtkilometers worden uitgespaard. Dankzij een regierol van Incodelta kan na de zomer, als zo mogelijk alle verladers en rederijen in het gebied hebben aangehaakt, het transport van vele duizenden containers worden vermeden, taxeert Orgellist.
Samenwerking in vervoer - met Incodelta als intermediair - kan voorts vrucht afwerpen door bundeling van transportladingen in de bouwsector. Voorbeeld hiervan vormt het grote Céramique-bouwproject in Maastricht waarvoor de verschillende bouwmaterialen apart worden aangevoerd. Bij bundeling van vervoerstromen zou het aantal transportkilometers tot 34 procent kunnen worden teruggedrongen.
Water
Veel vrachten kunnen ook van de weg naar het water worden overgeheveld, zoals met retourvaarten voor containers. In de binnenvaart zit verhoudingsgewijs nog wel wat rek. Met het project 'Waterslag' probeert men die te benutten. Bij veel onderbenutte kanalen, zoals in Noord-Brabant, is echter nog wel sprake van een grote investeringsachterstand. Hetzelfde geldt voor oude spooremplacementen in de Brabant-spoorroute die opnieuw tot leven gewekt zou moeten worden.
Een andere pijl op de boog van Incodelta is 'shortsea', waarbij in de toekomst grotere zeeschepen en kustvaarders met een capaciteit tot driehonderd containers tot industriecentrum Born kunnen doorvaren. Verder bestudeert Incodelta de mogelijkheid om het vervoer van 200.000 ton Limburgs afval, nu 'goed' voor 8000 vrachtritten, over te hevelen naar binnenscheepvaart.
Reactie plaatsen •