Limburg test permanente reistijdregistratie
Eigenlijk startte het meetprogramma al eind 2008, stelt provinciaal beleidsmedewerker mobiliteit Huup Hollands. Sindsdien werden de geselecteerde trajecten zes keer per kwartaal door ‘vóórrijders’ vastgelegd. Met de inzet van 20 geselecteerde automobilisten gebeurt dit nu op systematische wijze. ‘Dit moet ons een statistische indicator opleveren van de gemiddelde reistijden en de spreiding daarin’. Met dit statistische doel onderscheidt de Limburgse reistijdenmonitor zich van gangbare navigatiesystemen. ‘De overeenkomst is dat in beide gevallen GPS wordt gebruikt. Bij navigatiesystemen gaat het om de actuele kans om vertraging op te lopen. Ons gaat het om statistische indicatoren om de kwaliteit van de bereikbaarheid te toetsen’, beklemtoont Hollands de lange-termijndoelstelling. Met permanente monitoring wordt sneller vastgesteld waar het verkeer structureel vast dreigt te lopen. Daar kunnen dan eerder mobiliteits- en verkeersmanagementsmaatregelen worden voorbereid. Overigens sluit Hollands niet uit dat in de naaste toekomst moderne navigatiesystemen niet alleen het belang van individuele automobilisten dienen maar ook informatie kunnen genereren voor statistische doeleinden, bijvoorbeeld om de regionale bereikbaarheid in kaart te brengen.
Hollands typeert de monitor als ‘extra vinger aan de pols’. Extra, omdat mogelijke verkeersknelpunten in het Limburgse tot nu toe ‘alleen maar’ opgespoord konden worden aan de hand van de gemeten verkeersintensiteiten in relatie tot de wegcapaciteit (I/C-verhoudingsgetallen). De monitor leert of en in welke mate en met welke spreiding, die veronderstelde knelpunten ook tot reistijdvertragingen zullen leiden. Het nieuwe instrument wordt onder andere getest op de A2 tussen Vonderen en Kerensheide en op de A2/A79 vóór de toegang tot Maastricht. Directe aanleiding voor het nieuwe meetsysteem was de vraag van Rijkswaterstaat aan provincies en stadsgewesten om met reistijdmonitoring beleidseffecten in het kader van de Nota Mobiliteit te testen.
Het onderzoek in Limburg wordt uitgevoerd door ARS Traffic & Transport Technology. Half juni werd de fase van kentekenregistratie op de geselecteerde wegvakken afgesloten. Vervolgens werd de meetgroep van 20 automobilisten geselecteerd en uitgenodigd om deel te nemen aan het vervolgprogramma. Afhankelijk van de ervaringen wordt later dit jaar besloten of de monitor ook na 2009 wordt gecontinueerd.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •