Lichtlijn krijgt rood licht van verkeerskundigen
Dat de smartphone leidt tot ongelukken, is een publiek geheim. Om zogenaamde ‘smombies’ tegemoet te komen, trapt gemeente Bodegraven-Reeuwijk af met een primeur: een ‘verkeerslichtstreep’. Op 14 februari is de kick-off. Verkeerskundigen vinden dit een slecht plan.
De pilot ‘+Lichtlijn’, zoals dit project heet, is ontwikkeld door HIG Traffic Systems. De LED verlichte lichtlijn is aangebracht in het straatwerk bij verkeerslichten en is gekoppeld aan die verkeerslichten. De lijn licht rood of groen op, waarmee extra veiligheid aan de verkeersregelinstallatie wordt toegevoegd. Daardoor hoeft de smartphonegebruiker niet meer op te kijken.
Hand in eigen boezem
Verkeerspsycholoog Karel Brookhuis liet in het AD weten dat er met deze lijn een verkeerd signaal wordt afgegeven: “We accepteren dat fietsers en voetgangers op hun smartphone kijken.”
Verkeersdocent Adriaan Walraad laat desgevraagd weten dat als samenleving de hand in eigen boezem moet steken. “De handhaving is nihil en de overheid komt laat met zo’n appverbod op de fiets. Er komt überhaupt geen appverbod voor voetgangers. Bovendien heeft de vakwereld weinig tot geen interesse in subjectieve verkeersveiligheid – kennis daarvan had je hier goed kunnen gebruiken.”
Averechts effect
Al met al is Walraad weinig enthousiast over deze maatregel. Volgens hem legitimeert zo’n lijn het voor de auto om hard door te rijden: ‘Die voetganger stopt wel bij een rode lijn’. Terwijl de appende voetganger waarschijnlijk toch niet stopt. Daarmee creëren we een averechts effect.
“Eén zo’n lijn weerhoudt de appende voetganger niet om door rood te lopen. Iedereen weet dat het onverstandig is om te appen, maar doet het toch. Anderzijds is het probleem hoge snelheid en roodlichtnegatie door gemotoriseerd verkeer. Dàt is het probleem dat je aan moet pakken.”
Verkeerskundigen
Max van Kelegom wees in het AD al op de praktische bezwaren: “In ons land zijn 750.000 mensen kleurenblind. Bovendien heb ik niet de indruk dat smartphonegebruikers beseffen wat er op de grond gebeurt. Zo'n lijn herkennen ze niet." In dezelfde krant vroeg verkeerskundige Ruurd Hornman zich af wat er gebeurt met kruispunten waar deze techniek niet wordt toegepast.
Discussiepunt
Maar gemeente Bodegraven-Reeuwijk wijst juist op het feit, dat we het gedrag van verkeersdeelnemers moeten accepteren “Als overheid kunnen we deze trend waarschijnlijk niet gemakkelijk keren, maar we willen er wel op anticiperen”, aldus wethouder Kees Oskam. Als de pilot succesvol is, willen de gemeente en HIG ook uitbreiden naar fietspaden.
Adriaan Walraad geeft zijn mening over deze nieuwe lichtlijn.
Reactie plaatsen •