Leerlingenvervoer vraagt kennis van gedrag en van systemen
De kennis van chauffeurs in het leerlingenvervoer over specifieke (ziekte)kenmerken en handicaps van reizigers kan beter, evenals kennis over liften en vastzetsystemen. Dit en meer blijkt uit een analyse van een klanttevredenheidsonderzoek in het leerlingenvervoer dat is gepubliceerd in de nieuwsbrief ‘Naar beter Contractvervoer’.
Eind 2009 is door TNS-NIPO een onderzoek uitgevoerd, in opdracht van de ministeries van V&W, VWS en van OCW naar verschillende regelingen van het contractvervoer. Het leerlingenvervoer krijgt gemiddeld een 7,4 van de ondervraagden, met variaties naar een 8 of hoger en een 5 en lager. Belangrijke aspecten in de klanttevredenheid zijn: vaste, vriendelijke
- en als het kan - leuke chauffeurs.
Ook moet de bus op tijd vertrekken.
Een lagere waardering wordt onder meer veroorzaakt door het combineren van diverse leerlingen en door het rijgedrag van de chauffeur. Deze zaken worden ook genoemd als aanleiding voor een gevoel van onveiligheid. Het gaat dan niet alleen om de verkeersveiligheid maar ook om de veiligheid in de bus. Informeren bij vertragingen is ook een punt dat in een aantal gevallen wat beter kan.
Auteur: Margriet Verhoog
Foto: Connexxion
Reactie plaatsen •