LeasePlan wil Mobility Mixx snel winstgevend maken
Connexxion heeft haar twee jaar geleden geïntroduceerde concept voor zakelijk vervoer Mobility Mixx al weer van de hand gedaan aan LeasePlan. De nieuwe eigenaar streeft naar een dekkend aanbod van diensten, innovatie en prominente aanwezigheid op de nog jonge markt van mobiliteitsmanagement. LeasePlan denkt Mobility Mixx snel winstgevend te kunnen maken.
Connexxion heeft in de afgelopen twee jaar wel degelijk iets bereikt met Mobility Mixx, dat werknemers de keuze biedt uit een flexibele combinatie van vervoermogelijkheden, waaronder trein, treintaxi, taxi, poolauto, huurauto en toegang tot P&R-parkeerplaatsen. Zo’n zeventig bedrijven en instellingen maken inmiddels gebruik van Mobility Mixx. Tot de klanten behoren onder andere NUON, EDS, KPMG, Fuji Xerox, Van der Lande Industries, RIVM, de provincie Utrecht en de gemeenten Alkmaar en Gouda. Het op internet gebaseerde concept maakt een einde aan losse reisdeclaraties en biedt werkgevers nauwkeuriger inzicht in de kosten van zakelijk vervoer. Toch was Connexxion van mening dat een aandeelhouder met een groot netwerk in de markt van zakelijke mobiliteit noodzakelijk is voor een succesvolle uitbouw van Mobility Mixx. Ook wil Connexxion zich meer concentreren op zijn core business openbaar vervoer, mede in verband met de vele aanbestedingen.
Toegevoegde waarde
LeasePlan ziet Mobility Mix als een interessante toevoeging aan het dienstenpakket en denkt hiermee beter te kunnen voldoen aan de mobiliteitswensen van zijn meer dan 8.000 klanten. Die worden steeds vaker geconfronteerd met bereikbaarheids- en parkeerproblemen. Daarnaast zoeken bedrijven naar wegen om hun totale mobiliteitskosten te beheersen en de keuzevrijheid van hun werknemers te vergroten, ongeacht of ze wel of niet in een auto van de zaak rijden. De verwachtingen zijn volgens Paul Dam van LeasePlan hooggespannen. ‘Mobility Mixx zal bij ons sneller groeien dan bij Connexxion. De Nota Mobiliteit van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal sterk inzetten op mobiliteitsmanagement. Ook dat is gunstig voor Mobility Mixx.’
Bij de gemeente Alkmaar heeft invoering van Mobility Mixx mede gezorgd voor een daling van het aandeel van de auto in het zakelijke verkeer van 76 naar 37 procent. Het aandeel van de trein steeg van 26 naar 51 procent. Alkmaar is er echter niet in geslaagd de kosten voor zakelijke mobiliteit te drukken.
Aanleiding voor NUON om over te stappen op Mobility Mixx was de samenvoeging van een aantal kleinere energiebedrijven tot het huidige NUON. Het grotere klantgebied betekende langere zakelijke reisafstanden voor de medewerkers, maar ook meer woon-werkverkeer. ‘De manier waarop Mobility Mixx openbaar vervoer stimuleert, past bij ons groene en duurzame imago’, aldus NUON-medewerker Paul Jongenelen. ‘Aansluitend hierop is onze werkgroep duurzame mobiliteit onlangs tot een aantal aanbevelingen gekomen, zoals meer reizen buiten de spits, meer thuiswerken, videoconferencing en meer gebruik van het ov, de OV-fiets en Mobility Mixx. Daarnaast hebben we onze zakelijke mobiliteit in kaart gebracht in termen van kooldioxyde-uitstoot. Een en ander moet uitmonden in een vervoermanagementplan.’
Mobility Card
Een sterk punt van Mobility Mixx is volgens Jongenelen de Mobility Card, die het gebruik van ov een stuk laagdrempeliger maakt. ‘Helaas wordt hij nog maar spaarzaam gebruikt. Dat ligt niet aan het concept, maar aan de organisatie binnen NUON zelf. Eén van onze aanbevelingen is om Mobility Mixx actief naar onze werknemers te communiceren, bijvoorbeeld door een themanummer van ons personeelsblad te wijden aan mobiliteit.’ In tegenstelling tot Alkmaar denkt NUON de kosten wel in de hand te kunnen houden.
Reactie plaatsen •