Langere reistijd door trajectcontrole
Een trajectcontrole op de snelweg leidt tot een langere reistijd. Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).
Door de combinatie van snelheidsverlagingen om de luchtkwaliteit te verbeteren en trajectcontroles op het hoofdwegennet neemt de reistijd met 4 procent toe, volgens de jaarlijkse 'Mobiliteitsmonitor' van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Volgens het ministerie van IenM wordt die extra reistijd veroorzaakt doordat automobilisten op de rem trappen bij een trajectcontrole. Dat leidt tot filevorming en zorgt ervoor dat een automobilist er langer over doet om van a naar b te komen.
Bekeuring deeltraject
Bij een trajectcontrole hangen er camera’s op verschillende punten langs de weg die elke passerende auto fotograferen. Aan de hand van die opnames wordt een gemiddelde snelheid berekend. Het kan zijn dat een automobilist wordt bekeurd voor een deel van het traject, al moet de afstand tussen twee opnames wel minimaal 900 meter zijn. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) houdt 99,5 procent van de automobilisten zich aan de limiet.
Test trajectcontrole
In 2013 worden er ook op enkele snelwegen weer trajectcontroles ingevoerd. Zo wordt de trajectcontrole op de snelweg A4 tussen Zoeterwoude en Leidschendam getest. Exacte startdata zijn er nog niet.
Auteur: Julia Breeuwsma
![](/sites/default/files/styles/max_350/public/images/Trajectcontrole---Kennisinstituut-voor-Mobiliteitsbeleid---handhaving.jpg?itok=tzjmLv0f)
Trajectcontrole leidt tot langere reistijd
Reactie plaatsen •